Unlearning every time in pandemic times: children, arts and other contagions
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1446Abstract
This text presents itself as an essay, an invitation to unlearn with children and art. The proposal will be supported by projects that we have developed with children, teachers and Early Childhood Education teachers. In a composition between poetry, artistic manifestations, texts, ideas and images produced by children and teachers in an inventive and creative process of resistance, we seek to break with representations and narratives previously put to work with children's education. An invitation to walk on+ untrodden paths, enchilding and enartistring aphoristic compositions, put us in motion, allowing us to enter contagious temporalities and spatialities that mobilize sensitive thought experiences for other ways of being in the world and in education in pandemic time.
References
BARROS, Manoel. Biblioteca Manoel de Barros. Leya, 2013.
BENJAMIN, Walter. Reflexões: A Criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus editorial, 1984.
CAMARGO, Andréia Regina de Oliveira. Foto-grafando Infâncias: experiências imagéticas e poéticas e currículo na educação infantil. Tese de Doutorado - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, Rio Claro, 2019.
CHISTÉ, Bianca Santos. Devir – Criança da Matemática: experiências educativas infantis imagéticas. Tese de Doutorado – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2015.
DELEUZE, Gilles. O que as crianças dizem. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Ed.34, 1997. p. 73-79.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2 - vol. 4. 1ª Reimpressão, São Paulo: Editora 34, 2017.
GUATARRI, Félix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1985.
LEITE, César Donizetti Pereira Leite. Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
LEITE, César Donizetti Pereira Leite. Cinema, Educação e Infância: Fronteiras entre Educação e Emancipação. MISCELÂNEOS. Fermentario, N. 7, Vol. 2 (2013).
LEITE, César Donizetti Pereira Leite. Arte e Pensamento. In: Flores, Maria Bernadete Ramos, Piazza, Maria de Fátima Fontes, Peterle, Patrícia (Organizadoras). Arte e Pensamento Operações Historiográficas. São Paulo: Rafaell Copetti Editor, 2016, p. 104.
LEITE, César Donizetti Pereira; CAMARGO, Andréia Regina de Oliveira. infância, imagem e formação docente: entre experiências, saberes e poderes na educação infantil. childhood & philosophy, rio de janeiro, v. 14, n. 30, p. 277-296, maio-ago. 2018.
RAMOS, Graciliano. Infância. Rio de Janeiro: Editora Record, 1993.
RIANI, Camilo. Caricatas: arte-rosto-humor-experiência. Tese de Doutorado - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, Rio Claro, 2019.
RODARI, Gianni. Gramática da Fantasia. São Paulo: Summus, 1982.
SCHÉRER, René. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.