Unlearning every time in pandemic times: children, arts and other contagions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1446

Abstract

This text presents itself as an essay, an invitation to unlearn with children and art. The proposal will be supported by projects that we have developed with children, teachers and Early Childhood Education teachers. In a composition between poetry, artistic manifestations, texts, ideas and images produced by children and teachers in an inventive and creative process of resistance, we seek to break with representations and narratives previously put to work with children's education. An invitation to walk on+ untrodden paths, enchilding and enartistring aphoristic compositions, put us in motion, allowing us to enter contagious temporalities and spatialities that mobilize sensitive thought experiences for other ways of being in the world and in education in pandemic time.

Author Biographies

Andréia Regina de Oliveira Camargo, NEI Paulistinha UNIFESP

Doutora em educação pela UNESP/Rio Claro

Professora de educação básica, técnica e tecnológica (EBBT)

Núcleo de Educação Infantil – NEI Paulistinha

 Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

César Donizetti Pereira Leite, Professor Associado III / Departamento de Educação UNESP/Rio Claro Pesquisador Nível 2 / CNPQ

Psicólogo pela PUC/Campinas, Mestre e Doutor em Educação pela Unicamp.  Livre-docente pela Unesp. Pesquisador PQ2 do CNPQ. Professor Associado III do Departamento de Educação IB/UNESP Rio Claro.

References

BARROS, Manoel. Biblioteca Manoel de Barros. Leya, 2013.

BENJAMIN, Walter. Reflexões: A Criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus editorial, 1984.

CAMARGO, Andréia Regina de Oliveira. Foto-grafando Infâncias: experiências imagéticas e poéticas e currículo na educação infantil. Tese de Doutorado - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, Rio Claro, 2019.

CHISTÉ, Bianca Santos. Devir – Criança da Matemática: experiências educativas infantis imagéticas. Tese de Doutorado – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2015.

DELEUZE, Gilles. O que as crianças dizem. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Ed.34, 1997. p. 73-79.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2 - vol. 4. 1ª Reimpressão, São Paulo: Editora 34, 2017.

GUATARRI, Félix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1985.

LEITE, César Donizetti Pereira Leite. Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

LEITE, César Donizetti Pereira Leite. Cinema, Educação e Infância: Fronteiras entre Educação e Emancipação. MISCELÂNEOS. Fermentario, N. 7, Vol. 2 (2013).

LEITE, César Donizetti Pereira Leite. Arte e Pensamento. In: Flores, Maria Bernadete Ramos, Piazza, Maria de Fátima Fontes, Peterle, Patrícia (Organizadoras). Arte e Pensamento Operações Historiográficas. São Paulo: Rafaell Copetti Editor, 2016, p. 104.

LEITE, César Donizetti Pereira; CAMARGO, Andréia Regina de Oliveira. infância, imagem e formação docente: entre experiências, saberes e poderes na educação infantil. childhood & philosophy, rio de janeiro, v. 14, n. 30, p. 277-296, maio-ago. 2018.

RAMOS, Graciliano. Infância. Rio de Janeiro: Editora Record, 1993.

RIANI, Camilo. Caricatas: arte-rosto-humor-experiência. Tese de Doutorado - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, Rio Claro, 2019.

RODARI, Gianni. Gramática da Fantasia. São Paulo: Summus, 1982.

SCHÉRER, René. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

Published

2020-12-28