Terena small children: ancestral meetings in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1332

Abstract

The pandemic caused by Covid-19 has provoked complex and contradictory reactions, generated by the deprivation of freedom. Urban times and spaces are separated from meanings and, at the same time, are absolutized. And in the indigenous villages? How is this moment being lived? How are young children going through these times? Have your daily lives changed? This text aims to register the narratives lived and constructed by young indigenous children living in four Terena from Miranda villages (MS): Cachoeirinha, Babaçu, Passarinho and Lalima. The research is inspired by childhood anthropology and is based on observations, conversations and records, with the support and mediation of mothers, father, grandparents, teachers and indigenous leaders. It starts from the assumption that there are ancestral times, spaces and ancestral wisdom, present in the daily life of the villages, which bring questions and other ways of living this disturbing and demanding experience. There are risks. There are teachings.

Author Biographies

Mirian Lange Noal, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil

Sou Professora Primária/Curso Normal de Grau Colegial (1971), licenciada em Educação Física (1973) e em Pedagogia (1980) pela Universidade Federal de Santa Maria, mestra em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1994) e doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2006). Sou professora desde 1974 e atuo como docente no ensino superior desde 1980 (UNIFRA/RS; UCDB/MS;UFMS/MS). Desenvolvo e oriento pesquisas sobre os seguintes temas: formação inicial e continuada de professores/as; crianças pequenas indígenas; diversidade cultural; espaços e tempos urbanos para o brincar; corporeidade; educação do campo. Participo, como pesquisadora, do Grupo de Estudos em Formação de Professores na Educação a Distância (GEForPED) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (NEPECAMPO). Estou Presidente da COESE do Curso de Especialização em Educação do Campo/EaD/UFMS e Presidente do Colegiado do Curso de Licenciatura em Educação do Campo/CCHS/UFMS. Luto pela educação, se se quer, intencionalmente, aliada com as lutas das classes trabalhadoras. Educação que compartilha vida, conhecimentos, contradições, magias. Creio nas possibilidades de entendimento entre os seres humanos. 

Denise Silva, UFMS e IPED

Pós-doutora em Linguística e Língua Portuguesa

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Instituto de Pesquisa da Diversidade Intercultural/Miranda/MS/Brasil

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Published

2020-12-28