A feminist alert for the young children education: against “rachismo” in childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1515

Keywords:

Protest at Sea, Coastal States Rights, Exclusive Economic Zone, Prirazlomnaya

Abstract

The book organized by Adriana Alves Silva, Ana Lúcia Goulart de Faria and Daniela Finco, brings together research that gives visibility to the feminist struggle and the decolonization process in the first stage of basic education, making interlocution of Gender and Feminism Studies intersected with the issues of Early Childhood Education. The work, divided into two parts, presents research with children carried out in public ECEC (Early Childhood Education and Care), preschools and playrooms, as well as approaches on social inequalities, racism, sexual and racial division of labor, teacher education, among other issues that lead to reflection on feminisms, masculinities and the construction of teaching in Early Childhood Education.

Author Biography

Vivian Colella Esteves, Universidade Estadual de Campinas

Graduada em Pedagogia (FE/UNICAMP); Professora de Educação Infantil da Prefeitura Municipal de Ilhabela – SP/Brasil.

References

CAMARGO, Sandra Celso de; SALGADO, Raquel Gonçalves. “Cada um brinca com o que quiser! Isso aí é rachismo!”: infâncias, gêneros e sexualidades em debate na Educação Infantil. In: SILVA, Adriana Alves; FARIA, Ana Lúcia Goulart de; FINCO, Daniela (Orgs.). “Isso aí é rachismo!” Feminismo em estado de alerta na educação das crianças pequenas: transformações emancipatórias para pedagogias descolonizadoras. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 25-42, 2019.

INOUE, Laura Tereza de Sá e Benevides. Corporalidades de meninas e meninos na Educação Infantil: normatividade e (re)significações de gênero. In: SILVA, Adriana Alves; FARIA, Ana Lúcia Goulart de; FINCO, Daniela (Orgs.). “Isso aí é rachismo!” Feminismo em estado de alerta na educação das crianças pequenas: transformações emancipatórias para pedagogias descolonizadoras. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 61-83, 2019.

MARTINS, Katia Batista; RIBEIRO, Claudia Maria. “As mulheres não pediram por igualdade? Agora têm que aguentar!”: as relações de gênero nos labirintos dos processos educativos. In: SILVA, Adriana Alves; FARIA, Ana Lúcia Goulart de; FINCO, Daniela (Orgs.). “Isso aí é rachismo!” Feminismo em estado de alerta na educação das crianças pequenas: transformações emancipatórias para pedagogias descolonizadoras. São Carlos: Pedro & João Editores, p. 85-104, 2019.

Published

2020-12-28