Education and Care of Babies in the pandemic: an analysis from generational, racial and gender relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e79001

Abstract

The aim of this article is to discuss the education and care of babies in the COVID-19 pandemic period, taking generation, race and gender as reference. The interdisciplinary theoretical basis is situated in the fields of education of ethnic-racial relations, gender studies, especially feminists and social studies of childhood. This is a mixed-approach study, quanti-quali, which explores statistical data on babies' access to daycare and on the living conditions of women with children. The analyses also take as reference interviews with black women who have their babies in a municipal public daycare center in Florianopolis. From the analysis of the data, it is indicated that the factors of inequality that mark the access of babies to the day care center were already present since before the pandemic and in the case of the living conditions of black women with children, a process of precariousness of life is observed, and in the context studied stands out an intense occupation of the time of women with the care of their babies and other people, the decrease of resources for subsistence and a process of social confinement.

Author Biography

Ângela Scalabrin Coutinho, Universidade Federal do Paraná

Departamento de Teoria e Prática de Ensino, área de Prática Pedagógica e sub-área da Educação Infantil

Porgrama de Pós-graduação em Educação, linha Educação: diversidade, diferença e desigualdade social

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.

BIROLI, Flávia. Gênero e Desigualdades: os limites da democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2020. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Congresso Nacional, 1988.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. In: Estudos Feministas, ano 10, v. 1, 2002, p. 171-188. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ref/v10n1/11636.pdf Acesso em: 11 de setembro de 2007.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa. Mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afrolatinoamericano. Revista Isis Internacional, Santiago, v. 9, p. 133-141, 1988.

HALLDÉN, Gunilla. The metaphors of childhood in a preschool context. Paper presented at AARE conference, Sydney, 27 Nov – 1 Dec 2005. Disponível em: http://www. aare.edu.au/05pap/hal05001.pdf Acesso em: 14/04/2008.

hooks, bell. E eu não sou uma mulher? Mulheres negras e feminismo. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.

NEYRAND, Gérard. L’enfant, la mère et la question du père. Un bilan critique de l’évolution de savoirs sur la petite enfance. Paris: PUF, 2000.

NEYRAND, Gérard. L’évolution du regard sur le lien parental Approche socio-historique de la petite enfance. Devenir. Volume 21, n.1, p. 27-55. 2002.

OXFAM. Tempo de cuidar. O trabalho de cuidado não remunerado e mal pago e a crise global da desigualdade. Oxford: OXFAM, 2020. Disponível em: https://rdstation-static.s3.amazonaws.com/cms/files/115321/1579272776200120_Tempo_de_Cuidar_PT-BR_sumario_executivo.pdf Acesso em: 01/07/2020.

PIRES, Roberto. Introdução. In: PIRES, Roberto (org.) Implementando desigualdades: reprodução de desigualdades na implementação de políticas públicas. Rio de Janeiro: Ipea, p. 13-50. 2019.

PROUT, Alan; JAMES, Allison. Introduction e A New Paradigma for the Sociology of Childhood? Provenance, promise and problems. 2ª ed. In: JAMES, Allison; PROUT, Alan. Constructing and Reconstructing Childhood. London and New York: Routledge, p. 1-33. 2010.

ROSEMBERG, Fúlvia. Balanço e reflexões sobre desigualdades de raça e gênero no sistema educacional brasileiro. In: ARTES, A.; UNBEHAUM, S. Escritos de Fúlvia Rosemberg. São Paulo: Cortez: Fundação Carlos Chagas, p. 124-149. 2015.

ROSEMBERG, Fúlvia. Educação Infantil e relações raciais: a tensão entre igualdade e diversidade. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 153, jul./set. 2014, p. 742-759.

ROSEMBERG, Fúlvia. Criança pequena e desigualdade social no Brasil. In: Freitas, Marcos Cezar de. Desigualdade social e diversidade cultural na infância e na juventude. São Paulo: Cortez, 2006.

ROSEMBERG, Fúlvia. Expansão da Educação Infantil e processos de exclusão. Cadernos de Pesquisa, n. 107, julho de 1999, p. 7-40. 1999.

Published

2021-01-29