Pedagogy of presence in kindergarten teachers’ initial training: perspectives about its (im)potencies within a pandemic framework

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e79039

Abstract

The article proposed here discusses a set of ideas around the initial training of early childhood educators that became especially visible in the context of the pandemic caused by Covid-19. From the ambiguous place of childhood education in the Portuguese educational system, it is intended to echo emerging issues and their impact on the experience of higher education pedagogy, especially with regard to the isomorphism of initial training and the potential of what is made and not made in the initial training. The case of two higher education schools in the metropolitan area of Lisbon is presented, one public and one private, both with a history of several decades in the initial training of early childhood educators. The focus will be placed on at distance teaching experience, with special emphasis on the response given to the curricular internships planned for the 2nd semester of 2019/2020.

Author Biography

Elisabete X. Gomes, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal

Doutora em Ciências da Educação. Professora Adjunta de Pedagogia. Instituto Politécnico de Setúbal, Escola Superior de Educação. Membro integrado do CICS.NOVA - Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa. Lisboa, Portugal

References

ALVES, Mariana Gaio. Vírus no ensino superior. Público, 10 de junho de 2020. Disponível em: https://www.publico.pt/2020/06/10/opiniao/noticia/virus-ensino-superior-1920067.

ALVES, Mariana Gaio; AZEVEDO, Nair Rios. Introdução: (Re)pensando a investigação em educação. In: ALVES, Mariana Gaio; AZEVEDO, Nair Rios (eds). Investigar em Educação: Desafios da construção do conhecimento e da formação dos investigadores num campo multi-referenciado. Óbidos: Várzea da Rainha Impressores, p. 1-29. 2010.

ARENDT, Hannah. A condição humana. 1º edição 1958. Lisboa: Relógio D'Água, 2001.

ARENDT, Hannah. A crise na educação. In: POMBO, Olga (ed). Quatro textos excêntricos. Lisboa: Relógio D'Água, p. 21-53 (Trad. Olga Pombo). 2000.

BÁRCENA, Fernando. Una pedagogía de la presencia. Crítica filosófica a la impostura pedagógica. Teoria de la Educacion. Revista Interuniversitaria, Universidade de Salamanca, v. 24, n. 2, p.25-57. 2012.

BIESTA, Gert. Have we been paying attention? Educational anaesthetics in a time of crises. Educational Philosophy and Theory, p. 1-3. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1792612.

CNE, CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Contributos para a educação pós COVID-19. A memória, o conhecimento, o futuro - o conhecimento. análises nacionais. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, 28 de Julho de 2020.

FOLQUE, Maria Assunção; TOMÁS, Catarina; VILARINHO, Emília; SANTOS, Lúcia; FERNANDES-HOMEM, Luísa; SARMENTO, Manuel. (2016). Pensar a educação de Infância e os seus contextos. In: SILVA, Manuela (eds). Pensar a Educação: Temas sectoriais. Vol. 1. Lisboa: EDUCA, p. 9-46. 2016.

GOMES, Elisabete Xavier. Exercício. Pensar a educação aprendendo com as artes. In: FALCAO, Miguel; LEITE, Teresa; PEREIRA, Teresa (e-book). Lisboa: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa, 2020.

GOMES, Elisabete Xavier. Quem tem medo da pedagogia? Contributos da teoria contemporânea da educação para resistir ao regresso ao básico. Revista Brasileira de Educação, n. 20, v. 63, p. 949-973. 2015.

DAVIS, Mike et al. Coronavírus e a luta de classes. Brasil: Terra sem Amos, 2020.

HODGSON, Naomi, Joris VLIEGHE, e Piotr ZAMOJSKI. Manifesto for a Post-critical Pedagogy. Londres: Punctum Books, 2017.

KOHAN, Walter O. Infância: Entre Educação e Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LARROSA, Jorge. Règles pour dire, penser et habiter l'éducation. Interacções, v. 11, n. 37, p. 5-23. 2015.

LARROSA, Jorge. Tremores: Escritos sobre expriência. Porto Alegre: Autêntica, 2013.

MASSCHELEIN, Jan. E-ducando o olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Educação & Realidade, v. 33, n. 1, p.35-48. 2008.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor: Afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa v. 47, n. 166, p. 1106-1133. 2017.

PENNAC, Daniel. Mágoas da escola. Porto: Porto Editora, 2009.

PETERS, Michael A., et al. Reimagining the new pedagogical possibilities for universities post-Covid-19. Educational Philosophy and Theory, 2020: 1- 44. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1777655.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Mangualde: Pedago, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do virús. Coimbra: Almedina, 2020.

STAKE, Robert. A arte da investigação com estudo de caso. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2007.

VASCONCELOS, Teresa. A casa que se procura: Percursos na educação de infância em Portugal. Lisboa: APEI, 2012.

Published

2021-01-29