“I feel like I’m dreaming all of this...”: Play and multi-age interactions in the Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e79932

Abstract

This paper discusses the importance of interactions between children of different ages in the scope of Early Childhood Education, using play in the context of multi-aged groups in the city of Campinas-SP as the object of analysis. The objective of this paper is to present a report based on the listening of children aged between 3 and 6 during the interactions between different classes in a Early Childhood Education Center in the year of 2019. From the presented analysis and the contribution of Sociology of Childhood the paper discusses the importance of practices that break up the segmentation of children according to their ages and the adults’ supremacy, so that the displacement, the discoveries, the dreams and the contact between teachers and children of several classes are favored.

Author Biographies

Fernanda Theodoro Roveri, Secretaria Municipal de Educação de Campinas - SP

É doutora e mestre em Educação pela Unicamp, na linha Educação e História Cultural. Formada em Pedagogia pela mesma universidade, atualmente trabalha como Coordenadora de Educação Básica na Secretaria Municipal de Educação de Campinas-SP. Tem experiência profissional no Ensino Superior, no Fundamental, na Educação Infantil e na formação continuada de professores. É pesquisadora do FOCUS- Grupo de Pesquisa sobre Educação, Instituições e Desigualdade (UNICAMP), do CRIEI - Grupo de pesquisas a respeito das crianças, educação infantil e estudos da infância (UFSCAR) e do Grupo de Pesquisa Gênero, Educação da Pequena Infância, Cultura e Sociedade (UNIFESP). Suas pesquisas no âmbito dos Estudos Culturais estão relacionadas com educação do corpo; história das práticas corporais; gênero e diversidades na infância; brinquedo, cores e consumo, temáticas também presentes em suas publicações acerca da formação docente.

Cristiane Degrecci Turrini, Prefeitura Municipal de Campinas

Possui Mestrado em Educação, na área de Educação, Ciência e Tecnologia, pela Universidade Estadual de Campinas (2009). Possui graduação em Licenciatura em Letras pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de Campinas e pesquisadora da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologias, Produção de Vídeo, Produção de Roteiros com crianças. 

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Published

2022-03-21