Ethics in research with children: Challenges that mark the 30-year history of the nucleus of studies and research in early childhood education (NUPEIN - CED/UFSC)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e80418

Abstract

This text reflects on the work of the Nucleus of Studies and Research in Early Childhood Education (NUPEIN - CED/UFSC), during its 30-year history, and focuses on ethics in research with children. It presents discussions undertaken at the V GRUPECI (2016) and expands the debate through studies defended after this encounter, highlighting a set of challenges faced over these three decades. The challenges in the realm of early childhood studies include: the need to emphasize questionings about the listening to children’s voices in the studies; the need for a posture of permanent critical reflexivity; and issues related to the ethical symmetry convoked by the studies, while understanding alterities and similitudes as aspects that integrate a dialogical relationship between adults and children.

Author Biographies

Roseli Nazário, Instituto Federal Catarinense (IFC)

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Regional de Blumenau (FURB, 1990), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC, 2002) e doutorado em Educação nesta mesma Universidade, na linha Ensino e Formação de Educadores (EFE - PPGE/UFSC, 2014). Realizou um estágio doutoral na Universidade do Minho, em Portugal (UMinho, 2012/2013). É professora titular do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto Federal Catarinense (IFC campus Camboriú). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, Ensino Superior e formação continuada de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: criança e infância; políticas públicas para a infância; educação infantil; formação de professores; acolhimento institucional. É integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Primeira Infância (NUPEIN) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Etnografia e Infância (GEPEI), ambos vinculados ao Centro de Ciências da Educação da UFSC, e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Formação de Professores e Processos Educativos, do IFC. Compõe a comissão executiva do Fórum Regional de Educação Infantil da Foz do Rio Itajaí (FREIFOZ). 

Andréa Simões Rivero, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó, Santa Catarina

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Published

2021-11-09