Odyssey(s): Research(es), Children / Childhood(s), Imagination and Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e82656

Abstract

This article reflects on the author's constitution process as a researcher and, at the same time, the construction of her research at the master's level (1999-2001), focused on the children's perceptions (from 5 to 6 years old) of childhood in a public institution of Early Childhood Education. The text retrieves and expands basic concepts of the aforementioned research; it presents data collected and analyzed at that time, as well as expands the interpretation of these considering the recent theoretical studies made by the author, arising, especially, from the field of phenomenology, art and imagination elaborated in different areas. However, more than refuting the results obtained in 2001, I highlight the possibility of deepening, expanding the dialogue with children, reaffirming the richness of poetic imagination in childhood; the complexity of their speeches and drawings, as well as of their views on their childhood in the daycare center.

Author Biography

Alessandra Mara Rotta de Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (1998) e Doutora em Educação (2008) pela mesma Universidade, com Doutorado Sanduíche na Universitá Cattolica del Sacro Cuore (Milão / Itália, 2006-2007), tendo como tema investigativo a linguagem da escultura e imaginação entre as crianças pequenas. Estágio pós-doutoral na Università Degli Studi di Firenze (2015-2016) tendo como foco o teatro para crianças de 0 a 3 anos de idade e a pedagogia da Infância. Professora Adjunta III da Universidade Federal de Santa Catarina, atua como docente junto ao Centro de Ciências da Educação - Departamento de Metodologia de Ensino, ministrando disciplinas relacionadas a arte, imaginação, brinquedos e brincadeiras na educação da infância. Realiza pesquisas com ênfase nas temáticas: arte, imaginação, práticas pedagógicas na educação infantil e formação de professores(as). Desenvolve ações de extensão vinculadas a infância, arte. Como pesquisadora é membro do Núcleo Infância, Comunicação, Cultura e Arte (NICA), Núcleo de Estudos e Pesquisas da Pequena Infância (NUPEIN) ambos da UFSC.

References

ARFOUILOUX, Jean Claude. A entrevista com a criança: a abordagem da criança através do diálogo, do brinquedo e do desenho. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 1976.

BACHELARD, Gaston. A terra e os devaneios da vontade. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 2001a.

DUSCHATZKY, Silvia; SKLIAR, Carlos. O nome dos outros. Narrando a alteridade na cultura e na educação. In: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos. Habitantes de Babel. Políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte, Minas Gerais: Autêntica, 2001, p.119-138.

EGAN, Kieran. Começar como o que o aluno conhece ou com o que o aluno pode imaginar? In: Revista de Ciências Humanas. Universidade do Extremo Sul Catarinense. V.10, n.2 (2004) – Criciúma: FUCRI/UNESC, 2004, p.19-25.

FIGA, María Esperanza. As outras crianças. In: LAROSSA, Jorge e LARA, Nuria Péres de. (Orgs.) Imagens do Outro. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1998, p.87-114.

HELD, Jacqueline. O imaginário no poder. As crianças e a literatura fantástica. São Paulo: Summus, 1980.

KINDERSLEY, Barnabas e KINDERSLEY, Anabel. Crianças como você: uma emocionante celebração da infância no mundo. São Paulo: Ática/UNICEF, 1996.

KING, Stephen Michael. Patrícia. São Paulo: Brinque-book, 2008.

LAROSSA, Jorge. O enigma da infância ou o que vai do impossível ao verdadeiro. In: LAROSSA, Jorge e LARA, Nuria Péres de. (Orgs.) Imagens do Outro. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998, p.67-86.

MALAGUZZI, Loris. Ao contrário, as cem existem. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella: FORMAN, George. As Cem Linguagens da Criança. A abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: ARTMED, 1999.

OLIVEIRA, Alessandra Mara Rotta de. “Entender o Outro (...) Exige mais, quando o Outro é uma Criança”. Reflexões em Torno da Alteridade da Infância no Contexto da Educação Infantil. In: SARMENTO, Manuel Jacinto e CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e Miúdos. Perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: ASA Editores, 2002, p.181-204.

OLIVEIRA, Alessandra Mara Rotta de. Do outro lado: a infância sob o olhar das crianças. 2001. Dissertação (Dissertação em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

PINTO, Ziraldo Alves. O menino maluquinho. São Paulo: Editora: melhoramentos, 1994.

SALGADO, Sebastião. Retratos do Êxodo. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SARAMAGO, José. O conto da ilha desconhecida. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As Culturas da Infância nas Encruzilhadas da Segunda Modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto e CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e Miúdos. Perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: ASA Editores, 2002, p.09-34.

SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e Miúdos. Perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: ASA Editores, 2002.

SCHMITT, Rosinete Valdeci. “Mas eu não falo a língua deles!”: relações sociais dos bebês num contexto de educação infantil. 2008. Dissertação (Dissertação em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

SILVA, Maurício Roberto da. Entre a visibilidade e a banalização: a celebração da infância no mundo ou um festival mercadológico do The United Collores of Benetton. Revista Proposições, vol.8, n. 1, v.22, 1997, p.61-66.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A imaginação da criança e do adolescente. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e Criação na Infância. São Paulo: Ática, 2009, p.43-53.

Published

2021-11-09