Medicalization at childhood: discipline, control and punishment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e82805

Keywords:

Medicalization. Pathologization. Childhood. Educational Institutions.

Abstract

This paper aims to analyze the discourses produced in the records of children with disabilities who attend the Multi-Media Room of the Municipal Education Network of Florianópolis. The reading and analysis of the pedagogical documentation compiled by Multi-Media Room occurred with weekly visits to the school, as a continuous work on the material produced and stored in this space. The discourse analysis was based on Foucault's studies considering the utterances' singularities and existence conditions. Three analytical axes show medicalization in action:  Diagnosis via medical report; Report with indications of pedagogical practice to the institution and children´s conduct complaining incompatible with their age group. The results show the lack of pedagogical information regarding the children's learning process. There is a prevalence of medical discourses emphasizing the medical-clinical perspective of learning, which strengthens the development of a biological and pathologizing view, producing obstacles to the children's development as a creativity potency and in a constant transformation.  

Author Biography

Ana Carolina Christofari, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Desde 2016 é professora da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) no Departamento de Estudos Especializados em Educação (EED) do Centro de Ciências da Educação. Coordenou o Grupo de Estudos em Michel Foucault (UFSC). De julho de 2017 a agosto de 2018 atuou como vice-chefe do Departamento EED. Doutora em Educação pelo PPGEdu/UFRGS na área de Educação Especial e Processos Inclusivos (2014). Tese intitulada:Modos de ser e de aprender na escola: medicalização (in)visível?. Mestre pelo programa de Pós-graduação em Educação da UFRGS (2008). Dissertação intitulada: Avaliação da Aprendizagem e Inclusão Escolar: trajetórias nos Ciclos de Formação. Especialização em Psicopedagogia Institucional e Tecnologias da Informação e Comunicação PPGEDU-UFRGS (2016). Graduação em Pedagogia com ênfase em Séries Iniciais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005). Experiência na área de Educação. Integrante do NEPIE -Núcleo de Estudos em Políticas de Inclusão Escolar (Núcleo vinculado ao PPGEDU/UFRGS) e do Grupo de Estudos em Educação Especial ( GEEP) da UFSC. De 2006 a 2008 organizou reuniões da pesquisa sobre Políticas Públicas de Inclusão Escolar no Estado do Rio Grande do Sul. Trabalhou como professora tutora da Universidade do Programa Pró-Licenciatura do MEC, PROLICENMUS/UFRGS - Licenciatura em Música Modalidade a Distância (MOODLE), na Interdisciplina: Educação Brasileira 2009/0. Em 2015/1 atuou como professora substituta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na Faculdade de Educação. Atuou de 2009 a 2016 como professora de Educação Básica na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Trabalhou como professora convidada na IERGS em cursos de especialização envolvendo temáticas como: alfabetização e dificuldades de aprendizagem, currículo e avaliação escolar. Tem publicações na área da educação com as temáticas: medicalização, avaliação da aprendizagem, inclusão escolar e políticas públicas de inclusão escolar. Trabalha com formação de professores em cursos de licenciatura.

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Published

2022-07-22

Issue

Section

Dossiê: Bebês e Crianças com Deficiência na Educação Infantil