The aesthetic dimension of free design and its implications in the formation process of higher psychological functions
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e83300Keywords:
Historical-cultural psychology, Aesthetic education, Free draw, Early Childhood EducationAbstract
From the Historical-Cultural approach in Psychology, this text presents part of the results of an intervention that sought to understand the forms of expression of free drawing in Early Childhood Education, its implications in the process of formation of higher psychological functions and the teaching mediations in groups. Based on the research contribution of the cartographic method, intervention research was carried out, from the application of a free drawing workshop in a preschool class with 5-year-old children. During the workshop, it was observed that the practice of free drawing is an activity that needs to be expanded in childhood, as it allows the child to emerge and develop aesthetic meanings, it was also verified that around this practice there are inadequate reductionist meanings that need to be discussed at the level of teacher training and children's culture.
References
ARCOVERDE, Lílian Rocha; LIBARDI, Susana Santos; MENEZES, Jaileila de Araújo. A pesquisa-intervenção com adolescentes: oficina como contexto narrativo sobre igualdade e diferença. CASTRO, Lucia Rabello de e BESSET, Vera Lopes (Orgs.). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro: Trarepa/ PAPERJ, 2008. 205-223.
BARBOSA, Ivone Garcia; SOARES, Marcos Antônio. Educação estética na perspectiva histórico-cultural: contribuições à Educação Infantil de orientação dialética. In: PEDERIVA, Patrícia Lima Martins; BARROS, Daniela; PEQUENO, SAULO. (orgs.). Educar na perspectiva histórico-cultural. Campinas: Mercado de Letras, 2018. p.137-160.
PACHECO, Alessandra Brandoli; PASSOS, Paula Lannes Pereira; CASTRO, Liana; RICCI, Aline; OLIVEIRA, Andreia de; CARDOSO, Alah; MARTINS, Aline. A pesquisa como espaço de formação. In: KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda; CARVALHO, Maria Cristina. (orgs.). Educação Infantil: formação e responsabilidade. Campinas: Papirus, 2013. p. 297-308.
BRASIL. Resolução n.º 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Nacionais Para a Educação Infantil. Dário oficial da união, Brasília, DF, 18 dez. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 14 de nov. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CEB nº20, de 11 de dezembro de 2009. Revisão das Diretrizes Nacionais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário oficial da união, Brasília, DF, 11 dez. 20009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=3748-parecer-dcnei-nov-2009&category_slug=fevereiro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em 17 de dez. 2020.
BRASIL. Resolução n. 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário oficial da união, Brasília, DF, 24 maio. 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em junho de 2017.
DELARI, Junior Achilles. Vigotski: consciência, linguagem e subjetividade. Campinas, São Paulo: Alínea, 2013.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs. 1.ed. São Paulo: editora 34, 1995.
KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: Psicologia & Sociedade, Porto Alegre, v. 19, n.1, p. 15-22, 2007.
KASTRUP, Virgínia. O Lado de Dentro da Experiência: Atenção a Si mesmo e Produção de Subjetividade numa Oficina de Cerâmica para Pessoas com Deficiência Visual Adquirida. In: Psicologia Ciência e Profissão, v.28, n.1, p. 186-199. Brasília, 2008.
NATIVIDADE, Michele Regina da; COUTINHO, Maria Chalfin; ZANELLA, Andréa Vieira. Desenho na pesquisa com crianças: análise na perspectiva histórico-cultural. Contextos Clínicos, São Leopoldo, n. 1, p. 9-18, jan/jun.2008.
OLIVEIRA, Artur Bruno Fonseca; LIMA, Ana Ignez Belém. Vigotski e os Processos Criativos de Professores ante a Realidade Atual. In: Educação e realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 1399-1419, out./dez. 2017.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Cultura e Psicologia: questões sobre o desenvolvimento do adulto. 1. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.
OLIVEIRA, Thiago Ranniery Moreira de; PARAÍSO, Marlucy Alves. Mapas, dança, desenhos: a cartografia como método de pesquisa em educação. Pró-Posições, Campinas, v. 23 n. 3, p. 159-178, 2012.
OLIVEIRA, Zilma Ramos de; MARANHÃO, Damaris; ABBUD, Ieda; ZURAWSKI, Maria Paula; FERREIRA, Marisa Vasconcelos; AUGUSTO, Silvana. (orgs.). O trabalho do professor na Educação Infantil. São Paulo: Biruta, 2012.
PINO, Angel. (2006). A produção imaginária e a formação do sentido estético. Reflexões úteis para uma educação humana. In: Pro-Posições, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 47-70.
PRESTES, Zóia Ribeiro; TUNES, Elisabeth; PEDERIVA, Patrícia Lima Martins; TERCI, Carla. A emergência da reação estética da criança na atividade música. Fractal: Revista de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 30, n. 1, p. 46-57, 2018.
SOARES, Rosana. A educação estética como possibilidade de emancipação dos sujeitos no ensino da arte: desdobramentos e implicações. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
VALLADARES, Licia. Os dez mandamentos da observação participante. In: Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 22, n. 63, 153-155, 2007.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. A educação estética. In: VIGOTSKY, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2010. p. 323-363.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
WEDEKIN, Luana Maribele; ZANELLA, Andréa Vieira. Problematizando o ensino de artes na educação regular: contribuições de Lev Vigotski. In: PEDERIVA, Patrícia Lima Martins; BARROS, Daniela; PEQUENO, SAULO. (orgs.). Educar na perspectiva histórico-cultural. Campinas: Mercado de Letras, 2018. p.79-102.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
