Once upon a time, literature and experiences, estéticas na infância
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e84621Keywords:
Early Childhood, Literature, ArtAbstract
This work aimed to present pedagogical practices with literature in the Early Childhood Institution, in order to reflect on the possibilities of childhoods that propose an aesthetic sense. The experiences were developed with 16 children from Early Childhood Institution (Pre-school), from public institutions in the north of the State of Paraná. For data production, audio recordings, footage and a logbook were used. It is argued that the practice-theory-practice dialectical movement can enable a new perception of access to literature. Thus, it is research with a critical-dialectical approach, with analysis based on authors such as Lukács (1965, 1970) and Vigotski (1986, 2001, 2010, 2014). The proposal did not focus on listening, elaborations, knowledge of the world and oral productions by the children themselves, fundamental elements for aesthetic experiences in childhood.
References
ALPHEN, Jean-Claude Ramos. A outra história de Chapeuzinho Vermelho / Jean-Claude R. Alphen, [ilustrações do autor]. ─ São Paulo: Salamandra, 2016.
ARENA, Dagoberto Buim. O ensino da ação de ler e suas contradições. Ensino Em-Revista, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 237-247, jan./jun. 2010.
ASSUMPÇÃO, Mariana de Cássia; DUARTE, Newton. A arte e o ensino de literatura na educação escolar. Contexto, Vitória, n. 27, p. 238-258, jan. 2015.
BRASIL. Programa Nacional Biblioteca na Escola: literatura fora da caixa: elaborada pelo Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da Universidade Federal de Minas Gerais. Brasília, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BUARQUE, Chico. Chapeuzinho Amarelo / Chico Buarque; ilustrações Ziraldo ─ 40 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
COELHO, Nelly Novaes. O Conto de fadas. São Paulo: Editora Ática, 2012.
DUARTE, Newton. Formação do indivíduo, consciência e alienação: o ser humano na psicologia de A. N. Leontiev. Cad. Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 44-63, abril 2004. Disponível em: . Acesso em 22 set. 2017.
DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do Currículo. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
FISCHER, Ernst. A necessidade da arte. 9. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1959.
GAMBOA, Silvio Sánchez. Os projetos de pesquisa: alguns fundamentos lógicos necessários. In BRYAN, Newton.; MIRANDA, Estela. (Editores). (Re) pensarlaeducación pública: aportes desde Argentina y Brasil, Córdoba: Ed Universidad Nacional de Córdoba, 2010.
GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 2. ed. Chapecó: Argos, 2012. Jorge Vercillo, 2015.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LIMA, Elieuza Aparecida. Infância e teoria histórico-cultural: (des) encontros da teoria e da prática. 2005, Tese (Doutorado em Ensino na Educação Brasileira). Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, Marília, 2005.
LINHARES, Thais. Rapunzel. Ed: Mundo mirim, 2014.
LUKÁCS, Georg. Ensaios sobre literatura. Coordenação de Leandro Konder. 2.ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1965.
LUKÁCS, Georg. Introdução a uma estética marxista: sobre a categoria da particularidade. Tradução de Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1970.
MACHADO, Ana Maria. Cachinhos dourados. Ed: FTD, 2014.
MELLO, Suely Amaral. As práticas educativas e as conquistas de desenvolvimento das crianças pequenas. In: RODRIGUES, Elaine; ROSIN, Sheila Maria. (Orgs.) Infância e práticas educativas. Maringá: Eduem, 2007.
PERRAULT, Charles, 1628-1703. Contos da Mamãe Gansa. Charles Perrault, tradução de Ivone C. Benedetti ─ Porto Alegre, RS; L&PM, 2015.
REPINA, Tatʹi︠a︡na Alekseevna. Development of Imagination. In: ZAPOROZHETS, Alexander Vladimirovich.; ELKONIN, Daniiil. Borisovich. (Org.). The psychology of preschool children. Cambridge: MIT Press, 1974.
ROBERTS, Lynn. Chapeuzinho Vermelho: uma aventura borbulhante. recontada por Lynn Roberts; ilustrada por David Roberts; tradução Denise Katchuian Dognini. ─ São Paulo: Zastras, 2009.
SACCOMANI, Maria Cláudia da Silva. A criatividade na arte e na educação escolar: uma contribuição à pedagogia histórico-crítica à luz de Georg Lukács e Lev Vigotski. Campinas: Autores Associados, 2016.
SALES, Rafael dos Santos Fernandes. A sociologia da literatura de Georg Lukács. Senso Comum, Goiás, n. 1, p. 67-75, 2009.
SILVA, Greice Ferreira da; ARENA, Dagoberto Buim. O pequeno leitor e o processo de mediação de leitura literária. Álabe, Spain, n. 6, p. 1-14, dez. 2012.
VERCILLO, Jorge. Vida é arte. Álbum: Vida É Arte, 2015.
VIGOTSKI, Lev. Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicol. USP, São Paulo, v.21 n.4, p. 681-701, jan. 2010.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. La imaginación y el arte en la infância. Akal: Madrid, 1986.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criatividade na infância. Tradução de João Pedro Fróis. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
ZILBERMAN, Regina. A Literatura Infantil na Escola. Porto Alegre. 5ª ed. Global, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
