Movie theater and gender: ”Divine women” between their destinations and politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e84765

Keywords:

Divine order, Feminisms, Formation, Gender

Abstract

This article intends to discuss issues related to the film “Ordem Divina” or “Divine Women” directed by Petra Volpe. We will approach from three paths the aesthetic and political resonances about feminism. The first deals with the concept of women's destiny and its political implications, having as conceptual dialogue the thought of Simone de Beauvoir and Virgínia Woolf; the second is the relationship between the private house and the library, with the training of women being of fundamental importance. The third is about the implications of masculinities and the resonances presented in the film.

Author Biographies

Alexandre Toaldo Bello, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Possui Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), vinculado à linha de pesquisa Educação, sexualidade e Relações de Gênero do PPGEDU/FACED. Especialista em Educação Infantil (PPGEDU/FACED/UFRGS), Graduado em Educação Física (ESEF/UFRGS). Professor no Centro de Ciências da Educação (CED), Departamento de Metodologia do Ensino (MEN), Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) na área de educação infantil. Atuou como Professor dos anos iniciais e Educação de Jovens e Adultos na Rede Municipal de Educação de Porto Alegre. Na Creche Farancesca Zacaro Faraco da UFRGS atuou como professor na Educação Infantil. Na Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Sul atuou como professor do ensino fundamental

Carolina Votto Silva, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, Brasil

Possui Licenciatura em Filosofia pela Universidade Federal de Pelotas (2006) e Mestrado em Artes Visuais, com ênfase em Teoria e História das Artes Visuais, pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2011). Atualmente cursa Doutorado em Educação com ênfase na linha de Filosofia da Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Filosofia da educação, história da arte, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, formação de professores, filosofia da arte, estética, arte contemporânea, política e linguagem.

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Published

2022-10-27