Itineraries and Challenges Regarding Children's Participation in Physical Education Teacher’s Continuing Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e85440

Keywords:

Play, Physical Education, Continuing education of teachers

Abstract

In recent decades, continuing education for teachers has been the subject of discussion and analysis. In addition to these issues, more and an increasing number of studies are being consolidated that point to a look at childhood from the reading that children themselves construct about their daily lives. This paper aimed to assemble and provide reflections circumscribed to the challenge of contributing to continuing education in accordance to the Sociology of Childhood. The methodological approach adopted is qualitative and propositional in character, including a non-systematic bibliographic review and consolidated actions from the continuing education of physical education teachers from Jundiaí, São Paulo, with the participation of children. By announcing that there is little space and time to play at school, it is urgent that we consider educational policies that establish goals to ensure playtime and also criteria to define the quality of these moments for children at kindergartens, pre-schools and schools.

Author Biography

Flávia Martinelli Ferreira, Universidad de la Republica Uruguay - UDELAR, Uruguai

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Mestre em Educação Física pela mesma instituição. É Doutora em Educação pela Universidade de Brasília. Membro do grupo de estudos e pesquisa Imagem (FEF/UnB). Foi Diretora Científica do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte CBCE/SP, na gestão 2017-2018 e 2019-2020 e é Membro do Comitê Científico do GTT 3 Corpo e Cultura da mesma entidade..Tem ampla experiência na área de Educação Física Escolar atuando como professora da educação básica de 2011 a 2018 e como professora no Instituto Superior de Educación Fisica da Universidad de la República de Uruguay desde 2021. Atualmente é pesquisadora Nivel I do Sistema Nacional de Investigadores da Agencia Nacional de Investigación e Innovación (SNI/ANII) do Uruguay. 

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Published

2022-10-27