“Who's afraid? I've! then we're going to play”: building a project with children in childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e85481Keywords:
Action research, Afraid, Early Childhood Education, To playAbstract
This research aims to present and discuss activities developed in a project that addresses the issue of fears of children, their families and the Educator. This project was built by an Educator of a preschool class of a public school of Basic Education, in the city of Ijuí/RS, with the participation of twenty children from 4 to 5 years old. In this investigation, we collected, organized and analyzed the Educator's notes in her class diary, the children's work, as well as the photos and footage, which were organized into portfolios. As a result, we highlight the interactions and games that made the children share their fears, participating in activities together with their families and, in this way, bringing school and community closer. This contributed to children and adults playing and learning from each other as learners.
References
BARBOSA, Maria Carmem Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Projetos Pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: A infância. São Paulo: Planeta, 2003.
DERDYK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. Porto Alegre: Zouk, 2015.
DOURADO, Marília. Prólogo. In: RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: Escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
ECKSCHMIDT, Sandra. Ndiphilile: Eu estou viva! [S. l.: s.n.], 2015.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (Orgs.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2016a. v. 1.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (Orgs.). As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: Penso, 2016b. v. 2.
FREIRE, Ricardo; BRASIL, Jaime Vaz. A mochila da Camila. 2010. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=c4265VKwpYs. Acesso em: 06 maio 2021.
FRIEDMANN, Adriana. (Org.). Escuta e Observação de Crianças: processos inspiradores para educadores. São Paulo: Centro de Pesquisa e Formação SESC, 2018.
HOLLANDA, Chico Buarque de. Chapeuzinho Amarelo. 40. ed. São Paulo: Autêntica, 2017.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. [livro eletrônico]. São Paulo: Cortez, 2017.
MEIRELLES, Renata. Prefácio. In: OLIVEIRA, Waléria Fortes de; NEUENFELDT, Adriano Edo (Orgs.). Cimento na Janela e Outras Histórias sobre A Vida na Escola. Santa Maria: Grupo Criançar, 2018.
MEIRELLES, Renata (Org.). Território do brincar: diálogo com escolas. São Paulo: Instituto Alana, 2015.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Trabalho de Campo: Contexto de observação, interação e descoberta. In: DESLANDES, Suelly Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (Orgs.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
MORAIS, Meraci Claudieli de Miranda; OLIVEIRA, Waléria Fortes de. Brincares: da espontaneidade à mediação. In: MELLO, Débora Teixeira de; CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone Freitas da Silva (Orgs.). Formação para a docência na educação infantil: pedagogias, políticas e contextos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2017.
QUINTEIRO, Jucirema; CARVALHO, Diana Carvalho de (Orgs.). Participar, brincar e aprender: exercitando os direitos da criança na escola. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2007.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
VEREDA, Grupo. Soy valiente. Buenos Aires, Argentina, 2016. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=41pflI8A4ws. Acesso em: 06 maio 2021.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. El problema del desarrollo cultural del niño y otros textos inéditos. Buenos Aires: editorial Almagesto, 1998. (Colección Inéditos).
VYGOTSKY, Lev Semyonovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV; Alexei Nikolaevich. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. (Coleção Educação Crítica).
ZABALZA, Miguel Angel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.