Do children solve problems?: practical possibilities in mathematics education for childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e86320

Keywords:

Early Childhood Education, Math Education, Resolution of Unconventional Problems

Abstract

This age of everyday life refers to the work that one of the researchers carried out, in her master's thesis, from proposals for solving problems by five children in her early childhood education class, with 17 children aged between four years. Problem solving and how the results prove to be an excellent strategy for the group as children in their knowledge hypotheses. As they solve different problems and were confronted by colleagues' ideas, they were building and consolidating the mathematical concepts. In addition, use problem-solving strategies at other times of your routine, demonstrating the importance of this type of proposal. The mathematical importance of the articulation between the mathematical proposals elaborated throughout the activities in an integrated manner is also highlighted, contributing to the development of activities in an integrated and thought-out way for the development of actions in an integrated manner.

Author Biographies

Raissa Alexandra Lopes Duarte, Universidade de Taubaté - Unitau

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar na linha de pesquisa Educação em Ciências e Matemática. Mestra em Educação pela Universidade de Taubaté - UNITAU (2020). Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Suzano - UNISUZ (2015). Especialista em Arte na Educação: Teoria e prática, pela Universidade de São Paulo - USP (2018). Especialista em Psicopedagogia com ênfase em Educação Especial pela Universidade de Brás Cubas - UBC (2017). É Professora de Educação Básica da Prefeitura Municipal de São José dos Campos e atualmente exerce o cargo de Orientadora Pedagógica de uma escola do município. Tem experiência na área da Educação, especialmente na rede pública e no trabalho com a Educação Infantil, em que se estabeleceu desde o inicio de sua formação, já tendo atuado nos municípios de Ribeirão Pires e Guarulhos. Faz parte do Grupo de Pesquisa em Psicologia da Educação Matemática e Formação de Professores (PSIEM-GEPEMAI) da UNICAMP e do Grupo de Estudos em Pesquisas Colaborativas em Educação (GEPCEd) da UNITAU. Atualmente é estudante do curso de licenciatura em Educação Especial - UFSCar e do curso de especialização em Educação 5.0 - UNESP.

Maria Teresa de Moura Ribeiro, Unitau

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Taubaté (1991), mestre em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001). Atualmente é professor assistente doutor da Universidade de Taubaté, onde atua no curso de Pedagogia e no Mestrado Profissional em Educação e participa do Grupo de Pesquisa Educação: desenvolvimento profissional, diversidade e metodologias e do Grupo de Estudo Práticas Pedagógicas em Matemática. Seus temas de interesse e pesquisa são: ensino fundamental, escola pública, formação de professores, formação continuada e metodologia do ensino da Matemática.

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Published

2022-10-27