The heuristic game in Early Childhood Education: an experience report with children from a municipal school
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e86789Keywords:
Early Childhood Education , Heuristic Game, Experimentation TrayAbstract
In this work the objective was to understand how the Heuristic Game can contribute to the process of caring and educating children in the context of Early Childhood Education. The research was qualitative, conducted with children aged three and four years old, from a Municipal School of Early Childhood Education in Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, Brazil. Data collection took place through prhotographic and written records. The analysis was based on the principles of content analysis of Bardin (2009). As results, it was understood that it was possible to provide and ensure the right of children to play with what they want and to research according to their interests, providing essential experiences for them to understand the world around them, becoming protagonists of their discoveries in childhood and the pedagogical action of the class teacher involved intentionality, observation and mediation in learning.
References
AUGUSTOWSKY, Gabriela. El registro fotográfico en la investigación educativa. In: SVERDLICK, Ingrid. La investigación educativa, una herramienta de conocimiento y de acción. Buenos Aires: Novedades Educativa, 2007. p. 147-176.
BONDIOLI, Anna.; MANTOVANI, Susanna. Manual de educação infantil de 0 a 3 anos. Porto Alegre: Artmed, 1998.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Rego Lisboa: Edições 70, 2009.
BITENCOURT, Alexandra Flores et al. Jogo Heurístico. In: FOCHI, Paulo (org.). O Brincar Heurístico na Creche: Percursos Pedagógicos no Observatório da Cultura Infantil – OBECI. Porto Alegre: Paulo Fochi Estudos Pedagógicos, 2018.
FOCHI, Paulo. Afinal, o que os bebês fazem no berçário? Comunicação autonomia e saber-fazer de bebês em um contexto de vida coletiva. Porto Alegre: Penso, 2015.
FOCHI, Paulo. (org.). O Brincar Heurístico na Creche: Percursos Pedagógicos no Observatório da Cultura Infantil – OBECI. Porto Alegre: Paulo Fochi Estudos Pedagógicos, 2018.
GALLINA, Juliana. et al. Bandejas de Experimentação. In: FOCHI, Paulo (org.). O Brincar Heurístico na Creche: Percursos Pedagógicos no Observatório da Cultura Infantil – OBECI. Porto Alegre: Paulo Fochi Estudos Pedagógicos, 2018.
GODAL, Teresa. Observar a Transformação Cotidiana do Jogo Livre. RevirEI, Curitiba, UFPR- Universidade Federal do Paraná, n. 3, jul/dez 2015.
GOLDSCHMIED, Elinor; JACKSON, Sonia. Educação de 0 a 3 anos: o atendimento em creche. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
MAJEM, Tere de. ÒDENA, Pepa. Descobrir brincando. São Paulo: Autores Associados, 2010.
MEIRELLES, Darciana da Silva.; HORN, Maria da Graça Souza. O brincar heurístico: uma potente abordagem para descoberta do mundo. In: ALBUQUERQUE, Simone Santos de; FELIPE, Jane; CORSO, Luciana Velhinho. Para pensar a educação infantil em tempos de retrocessos: lutamos pela educação infantil. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2017. 306 p. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/170729/001054864.pdf?sequence =1. Acesso em: 10 mar. 2022.
PIAGET, Jean. Biologie et connaissance: Essai sur les relations entre les régulations organiques et les processus cognitifs. Paris: Éditions Gallimard, 1970.
PIAGET, Jean. Estudos sociológicos. Rio de Janeiro: Forense, 1973.
TONUCCI, Francesco. Los materiales. Buenos Aires: Losada, 2008.
ZABALZA, Miguel A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.