Shared teaching in early childhood education: potentialities and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e89638

Keywords:

Shared Teaching, Child Education, Early Childhood Teacher

Abstract

The article aims to verify the contributions in scientific productions on the theme of shared teaching in Early Childhood Education. For this, a bibliographic review of available works was carried out in the following databases: Portal of Capes, SciELO and Capes Theses and Dissertations Journals, in order to understand the challenges and potential of shared action in the context of Education Childish. From the inclusion and exclusion criteria, 17 works were selected, 7 articles and 10 master's dissertations. Throughout the analysis, two categories were created: the first indicates the discussions about teaching and its specificities in Early Childhood Education. The second category addresses the dialogues, approximations, potentialities and challenges of shared teaching. The researches present approximations in the understanding of shared teaching and point out the challenges, but also the potentialities that the sharing of teaching establishes.

Author Biographies

Nathalia da Silva, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Graduada em Pedagogia. Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação – PPGEd. Universidade do Oeste de Santa Catarina – UNOESC – Campus de Joaçaba – SC. Área das Ciências da Educação. Joaçaba, Brasil.

Maria Teresa Ceron Trevisol, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Possui graduação em Pedagogia - Orientação Educacional pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1988), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1996) e Doutorado em Psicologia, Área de Concentração: Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP/ Instituto de Psicologia - IP (2002). Atualmente é professora e pesquisadora da Universidade do Oeste de Santa Catarina e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEd) desta instituição. Tem experiência na área da Educação e da Psicologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Processos de ensino e de aprendizagem. Construção de conhecimentos na escola. Conflitos interpessoais na escola. Desenvolvimento humano em diferentes contextos e facetas. Educação Infantil. Formação do professor. 

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Published

2022-10-27