Black (in)visibility and Visual Culture: Black Little Red Hood and White Bad Wolf

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e90703

Keywords:

Visual Culture, Childhood, Racism, Images, Education

Abstract

Films, soap operas, toys, advertisements, literature and other artifacts of visual culture, when elaborated based on racist values, confer violence on black existences. We are interested, therefore, in seeking artifacts that make positive the aesthetics and experiences characteristic of blackness. From this, this article aims to problematize the racist aspects linked to the education conferred by the visual culture addressed to childhoods. For this, in a first topic, it will be sustained in other academic elaborations, from which, they are based on the studies of the visual culture to highlight the educational and pedagogical aspects of the images. The discussion is directed to the meanings that are visually taught in terms of ethnic-racial relations. Then, the literary work Little Red Riding Hood (2016) by Daniel Wu will be analyzed. The visual characterization made about good and evil is considered unusual and the protagonism attributed to the black character is positive.

Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutor em Educação (2018) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá (UEM) com estudos na Facultad de Bellas Artes/ Universitat de Barcelona, Espanha. Mestre em Educação (2014) pela UEM; Especialista em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009). É professor no curso de Artes Visuais na UEM; Coordenador do Curso de Artes Visuais na UEM; Coordenador do Grupo de Pesquisa em Arte, Educação e Imagens - ARTEI; Coordenador do Estágio Supervisionado em Artes Visuais na UEM; Desenvolve pesquisas sobre Educação, Arte/ Ensino de Arte; Estudos Culturais; Estudos da Cultura Visual; Visualidades; Gênero e Masculinidades. É autor dos livros: "PROVOQUE: Cultura Visual, Masculinidades e ensino de Artes Visuais" (2020), "A vida de um Chuveirando" (2021) e "Não se nasce Azul ou Rosa, torna-se: Cultura Visual, Gênero e Infâncias" (2021); e organizador das coletâneas "Como pode uma Pedagogia viver fora da escola? Estudos sobre Pedagogias Culturais" (2020) e "É de menina ou menino? Imagens de Gêneros, Sexualidades e Educação" (2022). É, também, artista visual com produções que versam sobre gênero e infâncias, dentre as quais se destaca a exposição individual "Saber de Cor: existências outras para além do azul e rosa", na Galeria Benedito Nunes, Belém - PA (2022).

Emanuelle Dalécio da Costa, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduanda de Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá. Bolsista do Programa Institucional de Iniciação Científica -PIBIC. Membro do grupo de pesquisa em Arte, Educação e Imagens (ARTEI) da Universidade Estadual de Maringá. Possui interesse nas áreas de educação, pedagogia e ensino de artes.  Realiza estudos sobre Cultura Visual, Educação e questões Étnico-Raciais.

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Published

2023-05-03

Issue

Section

Dossiê - Infâncias, racismos e educação infantil