Conceptions and pedagogical practices of early childhood education teachers regarding education for ethnic-racial relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e90728

Keywords:

Children, Teacher training, Racism

Abstract

Racism and other forms of prejudice, based on skin color and other phenotypic characteristics, are rooted in the history of the Brazilian people. It is possible to state that only laws and decrees do not change reality, and it is necessary to provide means for them to be legitimized in everyday life. This article describes a field research carried out in 2020 that aimed to identify, in the speeches of early childhood education teachers, how the education of ethnic-racial relations has been developed in their practices. In this perspective, the research was carried out in the municipality of Santa Mercedes in the interior of the State of São Paulo, in a basic education school that also attends kindergarten, but only with the teachers of children between four and five years old (Pré I and Pre II). The study made it possible to understand that the conceptions present in the legislation are not fully achieved in early childhood education. In order to provide an anti-racist education, there must be more and more investment in teacher training, initial and continuing, acquisition of materials and sensitive listening to children.

Author Biographies

Crisley de Souza Almeida Santana, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora de Educação Infantil e Especialista em Atendimento Educacional Especializado e Psicopedagogia Institucional e Clínica. Especialista em Educação Especial com enfase na Deficiência Intelectual. Possui graduação em Pedagogia . Professora na Sala de Recursos Multifuncional Rede Municipal de Santa Mercedes- SP e professora Titular no município de Tupi Paulista atuando na Educação Infantil. Tem experiência na área de Educação Especial onde já atuou por 4 anos na Associação de Pais e Amigos Excepcionais - (Apae de Tupi Paulista.) Faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Sociedade da UFMS/Três Lagoas. Participou como aluna especial do programa de Pós graduação em Educação Especial da UFScar na disciplina: Tópicos de Pesquisa em Educação Especial: Inclusão Escolar e Ensino Colaborativo. (2020/2021). Atualmente cursa a 2º graduação em Educação Especial pela UFScar.

Ione da Silva Cunha Nogueira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista na Área de Políticas Públicas e Administração da Educação Brasileira - Faculdade de Filosofia e Ciências - Marília - SP (2010) com Pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista UNESP/Assis. Mestre em Educação Escolar (2000) e Licenciada em Pedagogia (1996) pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/FCL-AR) - Faculdade de Ciências e Letras - Araraquara. Atualmente é professora Associada da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - Campus de Três Lagoas - MS atuando na graduação e no PPGE/Mestrado em Educação. É coordenadora do grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Sociedade da UFMS/Três Lagoas e integrante do grupo de pesquisa Coletivo de Pesquisadores em Políticas Educacionais (COPPE) na Universidade Estadual Paulista - Marília.

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Published

2023-05-03

Issue

Section

Dossiê - Infâncias, racismos e educação infantil