Internship in early childhood education in a pandemic: crossing between the storm of distance and distance as a tempestivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e91321

Keywords:

Child education, Mandatory Internship, Pandemic, Teaching

Abstract

The present report narrates the experience of a mandatory internship in Early Education, carried out in the 7th phase of the Pedagogy course, at the Federal University of Santa Catarina, in the year 2021. The internship was carried out entirely remotely, due to the social distance caused by the pandemic of the new Coronavirus. In the text we narrate the challenges of doing an internship without direct contact with children, teachers and institutions, bringing concerns, insecurities and questions regarding our training process at this juncture, articulated with reflections and considerations regarding the possibility of resistance , in the use of this distance, as a timely time to, together, (re)think, explore and write about the specificities of Early Education and childhood time as a right, as well as advocating the importance of pedagogical action tools as instruments essential for a permanent construction of teaching in Early Education.

Author Biographies

Kátia Adair Agostinho, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Florianópolis, Santa Catarina

Doutora em Estudos da Criança pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho - Portugal (2010) com orientação do Profº Dr. Manuel Jacinto Sarmento. Realizou o mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003) com orientação da Profª Drª Eloisa Acires Candal Rocha. Possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990) e Pós-Doutorado na FLACSO (Argentina) com o Profº Dr. Carlos Skliar. Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Catarina e pesquisadora do NUPEIN - Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância - NUPEIN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, culturas infantis, direito das crianças, cotidiano e pedagogia da educação infantil.

Carolina Pereira Sousa, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Graduanda do Curso de Pedagogia. Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Educação, Florianópolis, Brasil.

Rayssa de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Graduada no Curso de Pedagogia. Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Educação, Florianópolis, Brasil.

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Published

2023-05-03