Child’s relation with nature: opening child’s education doors to new apprenticeships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e93520

Keywords:

Early Childhood Education, Child Relation with Nature, Pedagogical Practices

Abstract

This text is relative to a review of the book Opening the doors of child school: living and learning on external spaces, written by Maria da Graça Souza Horn and Maria Carmem Silveira, college teachers from Child Education area. The book, published on 2022 is the outcome of an author’s long-term partnership, both known as committed with teacher’s education and by understanding their work as a way to liven up life. The theme of child’s relation with natural Spaces is presented considering national and international child education history contribution and also contemporary developments to relieve teachers to open the doors of child education. Regardless the importance of the issue, pedagogical practices involving learning on external spaces or related to nature still are, many times, nonexistent on child education curriculum, reason why the book analyzed is so necessary to teacher’s education.

Author Biographies

Gabrielle Maria de Carvalho, Federal University of São João del-Rei

Mestranda em Educação. Graduada em Pedagogia. Universidade Federal de São João del Rei, MG, Programa de Pós-graduação em Educação PPEDU, São João del Rei, MG, Brasil. Professora de Educação Infantil na rede privada de ensino.

Amanda Valiengo, Federal University of São João del-Rei

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de Marília (2005). Concluiu Mestrado em Educação (2008) e Doutorado em Educação, com estágio em Portugal (2012) pela mesma Universidade. Pós-doutora pela Universidade Federal do Espírito Santo (2018). É professora Adjunta da Universidade Federal de São João Del-rei - MG, no Departamento de Ciências da Educação e no Mestrado em Educação. É pesquisadora na área de Educação Infantil, brincadeira e leitura para a infância. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa CRIA - Centro de respeito às infâncias e suas aprendizagens. Membro do grupo de pesquisa: Grupo de Estudos e de Pesquisa em Especificidades da docência na Educação Infantil (GEPEDEI, Unesp - Marília). Atualmente é coordenadora do Curso de Pedagogia (2023 -2025) da UFSJ/MG. Desenvolve ações de ensino, pesquisa, extensão e administração. Integra e desenvolve a pesquisa em rede "Leitura e práticas pedagógicas na Escola da Infância em tempos de pandemia: ação docente para o ensino e a aprendizagem online e presencial".

Cristiane Castro de Oliveira Ferreira, Federal University of São João del-Rei

Mestranda em Educação. Graduada em Pedagogia. Universidade Federal de São João del Rei, MG, Programa de Pós-graduação em Educação PPEDU, São João del Rei, MG, Brasil. Professora de Educação Infantil na rede privada de ensino.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

HORN, Maria da Graça Souza, BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Abrindo as portas da escola infantil viver e aprender nos espaços externos. Porto Alegre: Penso, 2022.

LIMA, Maria Géssica de. SOUSA, Felipe Neris Torres de. O uso excessivo de telas por crianças e adolescentes: uma análise do contexto da Convid-19. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, v. 8, n. 2, p. 90-108, mar-abr, 2023.

Published

2024-08-08