Cucumber must be twisted from a young age: Eliminate discrimination from childhood and early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e93721Keywords:
Childhood, Ethnic, racial and religious discrimination, Early Childhood Education, FamilyAbstract
This article is an introduction to the special issue Childhood, Racisms and Early Childhood Education, which brings together eighteen articles and an interview. It is divided into four sections: I. Know, Reflect and Analyze; II. Observe and Learn (At Childhood Education); III. Observe and Learn (Out of Childhood Education); and IV. Act (Transitions and Expressions). It begins by contextualizing the need to promote an anti-racist and inclusive education from childhood and the problems that arise with this undertaking. Both the theoretical-methodological essays and the articles that result from field research – in archives, schools, training spaces, recreational spaces, spaces linked to religious practices or other institutions, or even in the family – contribute to the understanding of devices, subjective and objective, related to manifestations of racism(s) and/or ethnic and racial discrimination during childhood and/or in the context of early childhood education. Daily experiences in the educational context are also taken into account, including relationships between teachers and educators and children and relationships between children themselves.
References
ABRAMOWICZ, Anete; BENTO, Maria Aparecida Silva. Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades – CEERT, 2012.
ADORNO, Theodor Wiesegrund. Educação e emancipação. Petrópolis: Vozes, 1995.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 1972.
CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. São Paulo: Contexto, 2000.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Blumenau: Letras contemporâneas, 2010.
DIAS, Lucimar Rosa. Diversidade Étnico-Racial e Educação Infantil: Três Escolas,Uma Questão, Muitas Respostas. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação (FAED). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 1997.
DIAS, Lucimar Rosa. No fio do horizonte: educadoras da primeira infância e o combate ao racismo. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2007.
FANON, Frantz. Peau noire, masques blancs. Paris: Éditions du Seuil, 1952.
FAZZI, Rita de Cássia. O drama racial de crianças brasileiras-socialização entre pares e preconceito. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
INGOLD, Tim. Anthropology and/as Education. New York: Routledge, 2018.
MATOS, Patrícia Ferraz de. Racial and Social Prejudice in the Colonial Empire: Issues Raised by Miscegenation in Portugal (Late Nineteenth to Mid-Twentieth Centuries), Anthropological Journal of European Cultures, v. 28, n. 2, p. 23-44, 2019.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1, edições, 2020.
MWEWA, Christian Muleka; PINTO, Sandra Maria Eugenia; BISPO, Silvana Alves da Silva. Mediações étnico-raciais no contexto educativo da Educação infantil em Três Lagoas, MS: um estudo de caso. Zero-a-Seis (Florianópolis), v. 18, p. 65-82, 2016.
MWEWA, Christian Muleka; RANDO, Juliana Silva; AMARAL, Renata Ariana; MELLO,Wilma de Carvalho. Implicações étnicas e práticas pedagógicas na educação infantil em Três Lagoas, MS. Imagens da Educação, v. 7, n. 3, p. 86-98, 2017.
MWEWA, Christian Muleka; LIMA, Bárbara. Relações entre adulto e criança nos relatórios de estágio na educação infantil. Cadernos Cajuína, v. 6, n. 4, p. 142-155, 2021.
MWEWA, Christian Muleka; MATOS, Patrícia Ferraz de. O racismo importa: contributos dos campos da educação, da formação e das ciências sociais. Poiésis – Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, v. 16, n. 29, p. 1-13, 2022a.
MWEWA, Christian Muleka; MATOS, Patrícia Ferraz de. Formação para uma personalidade antirracista: porque o racismo não nasce com a criança. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 2, p. 1150–1168, 2022b.
ROCHA, Liliana Oliveira da; MATOS, Patrícia Ferraz de. Seeing is believing? Educational Challenges posed by the power of photography/ Ver para crer? Desafios educacionais sobre o poder da fotografia, Revista Práxis Educacional, v. 14, n. 29, p. 177-197, 2018.
ROCHA, Liliana Oliveira da; MATOS, Patrícia Ferraz de. Fotografias de Angola do século XIX: o ‘Álbum Fotográfico-Literário’ de Cunha Moraes. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 31, p. 165-186, 2019.
ROSEMBERG. Fúlvia. Raça e educação inicial. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, n. 77, p. 25-34, 1991.
ROSEMBERG. Fúlvia. Educação infantil, classe, raça e gênero. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 96, p. 3-86, 1996.
ROSEMBERG. Fúlvia. Expansão da educação infantil e processos de exclusão. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, n. 107, p. 7-40, 1999.
ROSEMBERG. Fúlvia. Educação formal, mulher e gênero no Brasil contemporâneo. Revista Estudos Feministas, v. 9, n. 2, p. 515-540, 2001.
ROSEMBERG. Fúlvia. Sísifo e a educação infantil brasileira. Revista Proposições, Campinas, v. 14, n. 1, p. 177-196, 2003a.
ROSEMBERG. Fúlvia. BAZILLI, C.; SILVA, Paulo B. Racismo em livros didáticos brasileiros e seu combate. Educação em Revista (UFMG), São Paulo, v. 29, n. 1, p.109-124, 2003b.
ROSEMBERG, Fúlvia. Estatísticas educacionais e cor/raça na educação infantil e ensino fundamental: um balanço. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 17, n. 33, p. 15-42, 2006.
ROSEMBERG, Fúlvia. Políticas de educação infantil e avaliação. Cadernos de Pesquisa,v. 43, p. 44-75, 2013.
ROSEMBERG, Fúlvia. Psicanálise e relações raciais. In: KON, Noemi Moritz, SILVA, Maria Lúcia da e ABUD, Cristiane Curi (Org.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, p. 129-142, 2017.
TEODORO, Maria de Lourdes. Identidade Cultural e Diversidade étnica Negritude Africano- Antilhana e Modernismo brasileiro. São Paulo: Scortecci, 2015.
TRINIDAD, Cristina Teodoro. Identificação étnico-racial na voz de crianças em espaços de educação infantil. Tese de Doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.