Cucumber must be twisted from a young age: Eliminate discrimination from childhood and early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e93721

Keywords:

Childhood, Ethnic, racial and religious discrimination, Early Childhood Education, Family

Abstract

This article is an introduction to the special issue Childhood, Racisms and Early Childhood Education, which brings together eighteen articles and an interview. It is divided into four sections: I. Know, Reflect and Analyze; II. Observe and Learn (At Childhood Education); III. Observe and Learn (Out of Childhood Education); and IV. Act (Transitions and Expressions). It begins by contextualizing the need to promote an anti-racist and inclusive education from childhood and the problems that arise with this undertaking. Both the theoretical-methodological essays and the articles that result from field research – in archives, schools, training spaces, recreational spaces, spaces linked to religious practices or other institutions, or even in the family – contribute to the understanding of devices, subjective and objective, related to manifestations of racism(s) and/or ethnic and racial discrimination during childhood and/or in the context of early childhood education. Daily experiences in the educational context are also taken into account, including relationships between teachers and educators and children and relationships between children themselves.

Author Biographies

Patrícia Ferraz de Matos, Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa

Patrícia Ferraz de Matos é Investigadora Auxiliar no Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa, editora associada de Anthropological Journal of European Cultures (2020-2024), coordenadora da Europeanist Network da EASA (European Association of Social Anthropologists) (2020-2024) e directora-adjunta da revista Análise Social (2021-2024). É autora de The Colours of the Empire: Racialized Representations during Portuguese Colonialism (Berghahn Books, 2013), cujo trabalho original foi distinguido com o Prémio Victor de Sá de História Contemporânea 2005, e de Anthropology, Nationalism and Colonialism: Mendes Correia and the Porto School of Anthropology (Berghahn Books, 2023).

Christian Muleka Mwewa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Foi investigador Visitante no Instituto de Ciências Sociais (ICS) da Universidade de Lisboa no ano letivo (2017-2018). Realizou uma estância de curta duração na Universidad Nacional de La Plata (Argentina, 2017). Ministrou, na qualidade de professor externo, seminário temático na Universidad de la República (Uruguai, 2021 e 2022) e na Universidad Nacional de La Plata (Argentina, 2022). Realizou estudos pós-doutorais na Universidade Federal de Santa Catarina (2017- Núcleo de Estudos e Pesquisa da Educação na Pequena Infância-NUPEIN/UFSC/CNPq) e na Universidade Federal de Santa Maria (2017-2018 - Grupo de Estudos e Pesquisa Formação Cultural, Hermenêutica e Educação/UFSM/CNPq). Coordenador Geral do projeto contemplado no Edital Universal/CNPq 2021 (Faixa A). Doutor em Ciências da Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010) com estágio doutoral na Université de Paris I Panthéon-Sorbonne (2008); Mestre em Formación de Profesionales de la Formación (Máster Erasmus Mundus, MUNDUSFOR, 2009) pela Universidad de Granada-Es; Universitat Rovira i Virgili-Es e Universidade do Porto-Pt; Mestre em Ciências da Educação (Educação, História e Política) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005); Graduado em Letras Português pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Professor com dedicação exclusiva (DE) na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (Campus Três Lagoas/CPTL/MS). Professor no Programa de Pós-graduação em Educação (Mestrado e DOUTORADO) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS/FAED/Campo Grande). Ex-COORDENADOR e professor no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS/CPTL). Líder do Grupo de Pesquisa Formação e Cultura em Sociedade - EduForP (certificado pelo CNPq). Gestor do Protocolo de Intenções no 15/2021‐UFMS, celebrado entre a UFMS e o Museu Nacional de Etnologia de Moçambique ‐ MUSET. Atualmente, supervisiona o Estágio Pós-doutoral do Prof. Titular Dr. Carlos Eduardo Fortes Gonzalez (UTFPR). Sendo assim passa a atuar na formação de quadros qualificados desde PIBIC, TCC (ambos na graduação), Mestrado, Doutorado e supervisão de Pós-doutoramento. Parecerísta ad hoc da revista Cadernos de Estudos Africanos do Centro de Estudos Internacionais do Instituto Universitário de Lisboa (CEI-IULisboa-Portugal). Avaliador ad hoc da Agencia Nacional de Investigación e Innovación (ANII), Uruguai. Foi parecerista Ad Hoc da CAPES – Edital nº 45/2017 para a seleção do Professor Visitante no Exterior Júnior (2018). Foi parecerista Ad Hoc da CAPES - Programa PROBRAL/Edital nº 13/2018. É professor de Capoeira e outras manifestações Culturais Afro-brasileiras. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq); Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade (UFMS/CNPq). Coordenador da Coleção Cenários na editora Nova Harmonia (São Leopoldo/RS/Br). Organizador de diversos livros pela Ed. Nova Harmonia e autor do livro Cenários da Indústria cultural: corpo negro, cultura e capoeira (Ed. Nova Harmonia, 2009). Autor de diversos artigos sobre a temática da Educação, Cultura e Sociedade. Membro do comitê editorial de Periódicos QUALIS-CAPES. Tem experiência na área de Ciências Humanas (Fundamentos da Educação). Atua, principalmente, nos seguintes temas: Teoria Crítica e Estudos Culturais, Relações étnico e "raciais" na infância, Educação (Formação) com interfaces com a Cultura, a Literatura, a Capoeira e outras Manifestações culturais de matriz afro-brasileira. Os seus projetos têm sido contemplados pela Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Estado de Santa Catarina (FAPESC) nos Editais Pró-eventos em duas edições de 2011; Publicações (2011); e pelo CNPq no Edital das Ciências Humanas (CNPq, 2012) e Igualdade de Gênero (CNPq, 2012).

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Published

2023-05-03