Public-private partnership in education: meeting the demand for places in early childhood education at Santa Maria (RS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e93987

Keywords:

Child education, Public policy, Public-private partnership, Offer Quality

Abstract

This article aims to understand how the public-private partnership occurs in the purchase of vacancies in Early Childhood Education at Santa Maria (RS), and managers’ and teachers’ perception of the quality of this offer. Thus, a qualitative approach we have grounded the methodology on theoretical and documental basis, as well as semi-structured interviews with SMED management (Municipal Department of Education) and submission of a questionnaire to the management and a teacher from each school authorized to purchase vacancies in Santa Maria (RS). The theoretical foundation approaches a study by Didonet (2001), Kuhlmann Jr. (2003), Kramer (2006), Campos, M. Malta and Fúlvia Rosemberg (2009). In addition, it addresses the legislation and guiding documents for the curricular organization and work in Early Childhood Education in Brazil. As a result, it was evident that although Santa Maria (RS) has increased vacancies for Early Childhood Education, this occurred through public-private partnership. This service has shown distinctions and low quality in the service provided for the entire community. From the point of view of this article, in addition to the need to publish data for the investigation, there is an urgent need for self-assessment of schools ascribed for sale of vacancies, aiming to improve the quality of vacancies.

Author Biographies

Lisandra Amorin Guerra Pithan, Federal University of Santa Maria

Mestre em Políticas Públicas e Gestão Educacional.  Santa Maria, Brasil

Débora Teixeira de Mello, Federal University of Santa Maria

Professora Associada da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) do Centro de Educação Departamento de Administração Escolar. ADE). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1990), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2003-2008).Pós - Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG ( 2018 -2019) Tem realizado pesquisa na área de Educação, com ênfase em Políticas Públicas e Educação, discutindo principalmente os seguintes temas: Políticas Públicas e Educação Infantil Formação de Professores, Gestão Escolar e Gestão Educacional.. Participação em Grupos de Pesquisa CNPq - vice-líder do grupo Estudos sobre Infância:Políticas Públicas, Currículo, Práticas Pedagógicas e Formação Docente. Coordenadora do Fórum Regional de Educação Infantil da Região Central/RS (FREICENTRAL). Coordenadora do Curso de Especialização em Gestão Educacional EaD/ CE/CTE/UFSM.

References

ADRIÃO, Theresa Maria de Feitas. (coord.) Estratégias municipais para a oferta da educação básica: as parcerias público-privadas no estado de São Paulo. Relatório de pesquisa: Fapesp (2007-2009). Disponível em: https://www.greppe.fe.unicamp.br. Acesso em 20 de mar. de 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília,05 de out. 1988. Disponível em:

https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em 25 de mar. 2023

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 25 de mar. de 2023

BRASIL. Lei 14.113, de 25 de dezembro de 2020. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e valorização dos Profissionais da Educação Básica - FUNDEB, de que trata o art.212-A da Constituição Federal; revoga dispositivos da Lei. 11.494, de 20 junho de 2007 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 20 jun. 2007. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acessoa-informacao/acoes-e-programas/financiamento/fundeb/legislacao Acesso em 30 de

mar. de 2023.

BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014.Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e da outras providências. Diário oficial da União, Brasília,2014 a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm Acesso em 25 de mar. de 2023.

BRASIL. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Disponível em:https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11738.htm. Acesso em 30 de mar. de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 943 de 16/05/23. Dispõe sobre o valor do apoio financeiro da União aos municípios e ao Distrito Federa, para manutenção de novos estabelecimentos públicos de Educação Infantil. Disponível em: www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-943-de-16-de-maio-de-2023-48. Acesso em 30 de maio de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino. Planejando a Próxima Década: Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação, 2014. Disponível em: Secretaria de Articulação com os Sistemas de

Ensino – SASE - Ministério da Educação (mec.gov.br). Acesso em: 25 de mar. 2023.

DI PIETRO, Maria Sylvia Zanella. Direito Administrativo. 12a educação. São Paulo: Atlas, 2000.

DUARTE, Rosália. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 139-154, mar. 2002.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

FLICK, Uwe. Introdução à Metodologia de Pesquisa: Um guia para iniciantes. Tradução: Magda Lopes, Porto Alegre: Penso, 2013.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, Antônio. Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Estimativas populacionais para os municípios e para as Unidades da Federação brasileiros em 01.07.2015. Brasília: INEP, 2015. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/estimativa2015. Acesso em: 11 jan. 2022.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA(INEP). Dados do Censo Escolar 2021. Brasília: INEP, 2016. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-eindicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em: 2 mar. 2022.

KRAMER, Sônia. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: Educação Infantil e/é fundamenta. Educação e Sociedade, v. 27, n. 96 - Especial, p. 797-818, out, 2006.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 1999.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

MONTAÑO, Carlos. Terceiro setor e a questão social: crítica ao padrão emergencial de intervenção social. 3ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2005, 288 p.

NÓVOA, Antônio (org.) Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1991.

PITHAN, Guerra A. Lisandra. Parceria Público-Privada na Educação Infantil: o atendimento à demanda de vagas no município de Santa Maria/RS. 2022. 159 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão Educacional) Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, 2022.

RIO GRANDE DO SUL. Tribunal de Contas (TCE/RS). Radiografia da Educação Infantil no Rio Grande do Sul. 2010/2019. Disponível em:https://tcers.tc.br/repo/misc/estudos_pesquisas/educacao_infantil/2021/4316907.pdf. Acesso em: 28 mar. 2023.

SANTA MARIA. Lei 6.001, de 18 de agosto de 2015. Estabelece o Plano Municipal de Educação e dá outras providências. Disponível em: http://PMSM-SMED_ PlanoMunicipal de Educação. Acesso em: 25 de mar.de 2023.

Published

2024-08-08