Pedagogical documentation as a methodological strategy: dialogue with experiences in Portugal and Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94207

Keywords:

Pedagogical Documentation, Early Childhood Education, Methodological strategy

Abstract

This article weaves conceptual and practical analyzes of Pedagogical Documentation based on a multiple case study, which involved observation, document analysis and semi-structured interviews with professionals from two Early Childhood Education institutions (one in Portugal and another in Brazil). It also carried out an integrative review, mapping studies and practices that deal with the theme. In the argumentation process, the focus is on the ways in which the two researched institutions conceive and use documentation, as well as it points out the challenges and institutional conditions for its implementation. The observed experiences reveal articulated processes of planning/documenting/evaluating and, in the light of the integrative review, new conceptual aspects were revealed: the Pedagogical Documentation is (re)defined as a methodological strategy encompassing multifaceted perspectives (didactics, politics, ethics and aesthetics).

Author Biographies

Flavia Gontijo, Universidade FUMEC

Doutora em Educação na Universidade de Aveiro, Portugal. Mestra em Educação Tecnológica pelo CEFET MG. Pedagoga (Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 1984 e FUMEC, 2000). Coordenadora do curso de pós-graduação em Psicopedagogia e professora do Curso de Pedagogia da Faculdade de Ciências Humanas da Universidade FUMEC. Diploma superior em Ciências Sociais com menção em Construtivismo e Educação pela FLACSO (Argentina) em parceria com  UAM (Madrid). Membro da Mesa Diretiva Nacional e articuladora regional em Minas Gerais da RedSOLARE Brasil.  Assessora em instituições de Educação Infantil.

 

Gabriela Portugal, Universidade de Aveiro

Professora associada no Departamento de Educação e Psicologia da Universidade de Aveiro (UA), onde leciona diversas unidades curriculares e supervisiona estudantes de mestrado e de doutoramento. É doutorada em Ciências da Educação, na especialidade de Psicologia da Educação, desenvolvendo investigação no Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF). Neste centro, coordena o Grupo de Investigação Políticas, Avaliação e Qualidade. Foi desde 1998/99 até fevereiro de 2018 diretora dos cursos de formação de educadores de infância na UA (Licenciatura em Educação de Infância e Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico).

Luciana Ostetto, Universidade Federal Fluminense

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, onde atua no Programa de Pós-graduação (mestrado e doutorado), no Curso de Pedagogia e coordena o FIAR – Círculo de estudo e pesquisa Formação de professores, Infância e Arte. Doutora em Educação (Unicamp), Mestra em Educação (UFSCar) e Pedagoga (UFSC). Realizou estágio pós-doutoral na Universidade de Évora (PT), por meio do Programa Professor Visitante no Exterior (CAPES 2028/2019).

 

 

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Published

2023-12-08