Pedagogical documentation as a methodological strategy: dialogue with experiences in Portugal and Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94207Keywords:
Pedagogical Documentation, Early Childhood Education, Methodological strategyAbstract
This article weaves conceptual and practical analyzes of Pedagogical Documentation based on a multiple case study, which involved observation, document analysis and semi-structured interviews with professionals from two Early Childhood Education institutions (one in Portugal and another in Brazil). It also carried out an integrative review, mapping studies and practices that deal with the theme. In the argumentation process, the focus is on the ways in which the two researched institutions conceive and use documentation, as well as it points out the challenges and institutional conditions for its implementation. The observed experiences reveal articulated processes of planning/documenting/evaluating and, in the light of the integrative review, new conceptual aspects were revealed: the Pedagogical Documentation is (re)defined as a methodological strategy encompassing multifaceted perspectives (didactics, politics, ethics and aesthetics).
References
BATH, Caroline. “I can’t read it; I don’t know”: young children’s participation in the pedagogical documentation of English Early Childhood Education and care settings. International Journal of Early Years Education, [s. l.], v. 20, n. 2, p. 190-201, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/09669760.2012.715242
BRASIL. Parecer nº 20, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica, [2009]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb020_09.pdf. Acesso em: 26 set. 2023.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: Penso, 2016.
FLECK, Bethany; RICHMOND, Aaaron S.; SANDERSON, Jordace; YACOVETTA, Sara. Does pedagogical documentation support maternal reminiscing conversations? Cogent Education, [s. l.], v. 2, n. 1, p. 1-18, 2015. DOI: https://doi.org/10.1080/2331186X.2015.1124824
FORMOSINHO, João. Estudando a praxis educativa: o contributo da investigação praxeológica. Revista Sensos, Porto, v. 6, n. 1, p. 15-39, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 44. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
GONTIJO, Flávia Lamounier. Práticas de documentação pedagógica em creche: um estudo em Portugal e no Brasil. 2022. 403 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/10773/33944 Acesso em: 8 nov. 2023.
GONTIJO, Flávia Lamounier; PORTUGAL, Gabriela; OSTETTO, Luciana Esmeralda. Documentar e avaliar na educação infantil: pertinências e especificidade. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 12, p. 102799-102815, dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n12-683
HOYUELOS, Alfredo. A estética no pensamento e na obra pedagógica de Loris Malaguzzi. 1. ed. São Paulo: Phorte Editora, 2020.
JONNAERT, Phillippe; BORGHT, Cécile Vander. Criar condições para aprender: o socioconstrutivismo na formação do professor. Porto Alegre: Artmed, 2002.
KANG, Jinju; WALSH, Daniel J. Documentation as an integral part of teaching: early childhood teachers’ systematic search for good teaching. Journal of Early Childhood Teacher Education, [s. l.], v. 39, n. 4, p. 262-277, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/10901027.2018.1514333
KNAUF, Helen. Learning stories, pedagogical work and early childhood education: a perspective from German preschools. Education Inquiry, [s. l.], v. 11, n. 2, p. 94-109, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/20004508.2019.1591845
MALAGUZZI, Loris. Histórias, idéias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 59-104.
MALAVASI, Laura; ZACATTELLI, Barbara. Documentar os projetos nos serviços educativos. Lisboa: APEI, 2013.
MOSS, Peter. Starting strong: un exercise in international learning. International Journal of Child Care and Education Policy, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 11-21, 2007.
PICCHIO, Mariacristina; DI GIANDOMENICO, Isabella; MUSATTI, Tullia. The use of documentation in a participatory system of evaluation. Early Years, [s. l.], v. 34, n. 2, p. 133-145, 2014. DOI: https://doi.org/10.1080/09575146.2014.897308
PORTUGAL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação, 2016.
REGGIO CHILDREN. Regimento Escolas e creches para a infância da Comuna de Reggio Emilia. Tradução: Thais Helena Bonini. Nerocolore: Correggio, 2012.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
RINTAKORPI, Kati; REUNAMO, Jyrki. Pedagogical documentation and its relation to everyday activities in early years. Early Child Development and Care, [s. l.], v. 187, n. 11, p. 1-13, maio 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2016.1178637
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SOUSA, Joana Catarina De. Pedagogical documentation: the search for children’s voice and agency. European Early Childhood Education Research Journal, [s. l.], v. 27, n. 3, p. 371-384, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2019.1600807
VECCHI, Vea. Arte e criatividade em Reggio Emília. São Paulo: Phorte Editora, 2017.
VENTOSA, Victor J. Didática da participação: teoria, metodologia e prática. São Paulo: Edições Sesc, 2016.
WHITTY, Pam; HEWES, Jane; ROSE, Sherry; LIRETTE, Patricia; MAKOVICHUK, Lee. (Re)Encountering walls, tattoos, and chickadees: disrupting discursive tenacity theoretical reconceptualizing. Journal of Childhood Studies, [s. l.], v. 43, n. 2, p. 1-16, 2018.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.