Registration and the inclusive perspective: views and conceptions in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94225

Keywords:

Early child education, Record, Inclusive Perspective, Special education, Teaching

Abstract

This article aims to reflect on the views and conceptions of professionals who work in early childhood education, bearing in mind a parallel between the guiding principles of young children's education and the field of special education from an inclusive perspective. Inspired by the praxeological research approach, conversations were held with professionals, with the intention of narrating what they believe recording is and understanding their motivations for recording. The categories of analysis were defined based on the different materials cited and their functions: (i) reflective records, with a view to pedagogical action; (ii) records that summarize data and information in medical records; and (iii) records for the purpose of disclosing the pedagogical work. From the questioning of the action of registering, the analysis reveals the complexity of the educational routine, among different looks and conceptions, which do not depend on the functions performed by the professionals.

Author Biography

Mariane Falco, FEUSP

Mariane Falco - PhD in Education from the University of São Paulo College of Education. Professor of Early Childhood Education. Integrated Contexts of Early Childhood Education Research Group.

University of São Paulo College of Education, São Paulo, Brazil.

falcomariane@gmail.com

 

References

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. (coord.) Práticas Cotidianas na Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

BRASIL. Câmara de Educação Básica, Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação. Resolução nº 05, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 dez. 2009.

BRASIL. Decreto Federal nº 7.611, de 11 de novembro de 2011. Dispõe sobre a Educação Especial, o Atendimento Educacional Especializado e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 nov. 2011.

DELEUZE, Gilles. Différence et répétition [nouvelle édition]. Paris: PUF, 2013.

ESTRELA, Albano; NÓVOA, Antonio. (org.) Avaliações em educação: novas perspectivas. Portugal: Porto Editora, 1993.

FALCO, Mariane. A Concepção de Criança na História dos Transtornos do Desenvolvimento na Infância. Congresso Brasileiro de Educação Especial, 2014, São Carlos - SP. Anais do Congresso Brasileiro de Educação Especial. São Carlos - SP, vol. 1, 2014.

FALCO, Mariane. Por uma educação infantil mais inclusiva: a documentação pedagógica como abordagem para a educação de todas as crianças. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em:<https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48138/tde-05032021-115421/>Acesso em: 28 fev. 2021.

FALCO, Mariane. O papel dos adultos e a participação de todas as crianças em contextos de educação infantil. Zero-a-Seis (FLORIANÓPOLIS), v. 24, p. 714-739, 2022.

FOCHI, Paulo Sérgio. A documentação pedagógica como estratégia para a construção do conhecimento praxeológico: o caso do observatório da cultura infantil – OBECI. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-25072019-131945/pt-br.php> Acesso em: 26 set. 2023.

FORMOSINHO, João. Estudando a práxis educativa: o contributo da investigação praxeológica. Revista Sensos, Porto, v. 1, n.1, p. 15-38, 2016.

FILIPPINI, Tiziana. Sobre a natureza da organização. In: ZERO, PROJECT. Tornando visível a aprendizagem: crianças que aprendem individualmente e em grupo. São Paulo: Phorte, 2014.

FREIRE, Madalena. Observação, registro e reflexão: instrumentos metodológicos I e II. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.

GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Política de educação especial na perspectiva inclusiva e a formação docente no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 52, p. 101-139, jan./mar, 2013.

GARCIA, Lilian; ABREU, Krýsthinna Franco Sepúlvida de. Registro e documentação pedagógica como projeto de formação docente. In: OSTETTO, L. E. (org.). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2017.

GUERRA, Monica. Documentare e comunicare il lavoro educativo. In: Gift: genitorialità e infanzia, famiglie e territorio, Quaderni n. 19, Dic., 2013.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação, Mito e Desafio: uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Mediação, 2006.

HOYUELOS, Alfredo. La estética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Octaedro/Rosa Sensat, 2006.

HOYUELOS, Alfredo. La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Octaedro/Rosa Sensat, 2009.

HOYUELOS, Alfredo; RIERA, Maria Antonia. Complexidade e relações na educação infantil. São Paulo: Phorte, 2019.

MALAGUZZI, Lóris. La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro/Rosa Sensat, 2001.

MANTOAN, Maria Teresa Égler. Diferenciar para incluir ou para excluir? Por uma pedagogia da diferença. Diversa, São Paulo: LEPED, Unicamp, 2013.

MELLO, Suely Amaral. Teoria Histórico Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017.

MENDES, Enicéia Gonçalves. Inclusão Marco Zero: começando pelas creches. São Paulo: Junqueira e Marins Editores, 2010.

MICHELS, Maria Helena. O que há de novo na formação de professores para a Educação Especial? Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 40, p. 219-232, maio/ago, 2011.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. A prática do registro na educação infantil: narrativa, memória, autoria. Revista @mbienteeeducação. Universidade Cidade de São Paulo, v. 9, n. 2, jul-dez, p. 202-213, 2015.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2017.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiências. NY: Assembleia Geral das Nações Unidas, 2006.

PANDINI-SIMIANO, Luciane; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; SILVA, Clara Maria. Marcas de uma pedagogia tecida nas relações: documentação pedagógica como narrativa da experiência educativa na creche. Revista Linhas. Florianópolis, v. 19, n. 40, p. 200-217, maio/ago. 2018.

PARENTE, Maria Cristina Cristo. A construção de práticas alternativas de avaliação: sete jornadas de aprendizagem. Tese (Doutorado em Educação) Universidade do Minho, Braga, 2004. Disponível em: <http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/888> Acesso em: 26 mar. 2023.

RINALDI, Carla. In dialogue with Reggio Emilia: Listening, researching and learning. London: Routledge, 2006.

SÁ-CHAVES, Idália. Portfólios Reflexivos: estratégia de formação e de Supervisão. Aveiro: Unidade de Investigação Didáctica e tecnologia na Formação de Formadores, 2004.

SONCINI, Ivana. A comunidade inclusiva. In: EDWARDS, Carolyn, GANDINI, Lella, FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2016.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas: fundamentos de psicología. Tomos I, III, IV e V. Madrid: Visor S.D., 1996.

ZABALZA, Miguel Angel. Diários de Aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: ArtMed, 1994.

ZAFANI, Mariana Dutra; OMOTE, Sadao; BALEOTTI, Luciana Ramos. Protocolo de Observação do Desempenho de Crianças com Deficiência Física: Construção, Aplicação e Análise de Dados. Rev. bras. educ. espec. 21 (1), jan-mar., 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-65382115000100003> Acesso em: 13 mar. 2023.

Published

2023-12-08