At the Swings: looking at children in the playground

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94431

Keywords:

Play, Swinging, Observation, Record, Phenomenology

Abstract

The focus of this work is the children's play of swinging, aiming at recognizing and highlighting, from a phenomenological perspective, the sensitive and poetic dimensions that enhance the encounter between the child and the teacher. With theoretical and methodological support from phenomenological observation, particularly drawing from J.W. Goethe and G. Bachelard, records of empirical pedagogical experiences in two early childhood education contexts in Cape Town (South Africa) and Florianopolis are presented and discussed. The analysis of these records reveals different forms and meanings of swinging in children's play: spinning, back and forth motion, daydreaming. The discussion in the essay seeks to demonstrate the various implications that phenomenological description can yield, ranging from practical reflections on daily school life to a deeper understanding of the gestures of play.

Author Biography

Sandra Eckschmidt, UFSC

Doutora em Educação e membro do Núcleo de Pesquisa Infância, Comunicação, Cultura e Arte (UFSC/CNPq).  Atualmente é coordenadora da escola de Educação Infantil Casa Amarela e também da Formação em Pedagogia Waldorf de Florianópolis. É consultora e parceira do Projeto Território do Brincar, que promove a escuta, o intercâmbio de saberes, o registro e a difusão da cultura infantil. Em 2015 foi professora convidada do Centre for Creative Education da Cidade do Cabo na África do Sul, experiência do qual resultou em um livro: " Ndiphilile: Eu estou viva". Também é autora do livro: "A arte de lembrar e esquecer: narrativas autobiográficas de professores sobre sua infância" e co-autora do livro a "Bola e a Boneca". Seus temas de pesquisa e atuação abrangem a infância, o brincar, a cultura da infância, e educação infantil e a Pedagogia Waldorf.

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Published

2023-12-08