Mini-stories: Poetic narratives of the everyday life of babies and young children in kindergarten school
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94439Keywords:
Mini-story, Babies, Pedagogical Memory, Children's culturesAbstract
This experience report proposes advancing on reflections about the concept of mini-stories and discuss how it impacts on pedagogical documentation with babies and young children in kindergarten and teacher training. Through an ethical, aesthetic and political commitment to the children, reflecting on professional training becomes so urgent, as social and ideological conditioning will be lurking in the encapsulation of the discourse to a formatted protocol obligation. Capturing small fragments of scenes, sensitive records, actively observing, looking and listening to narratives and everyday scenes bring important reflections on time, space, confrontinho, interactions, relationships, movements and games that take place in the complexity of everyday life in kindergarten school, and hopefully it Will reveal children's culture. In the ordinary of everyday life, through the production of mini-stories, the extraordinary emerges.
References
BARROS, Manoel. Biblioteca Manoel de Barros. Leya, 2013.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011
DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.
FOCHI, Paulo. As mini-histórias como um conceito de narrativa pedagógica. In: FOCHI, Paulo Sergio (org.). Mini-histórias: rapsódias da vida cotidiana nas escolas do Observatório da Cultura Infantil - OBECI. Porto Alegre: Paulo Fochi Estudos Pedagógicos, 2019a.
FOCHI, Paulo Sergio. A documentação pedagógica como estratégia para a construção do conhecimento praxiológico: o caso do Observatório da Cultura Infantil–OBECI. Doutorado em Educação. Área: Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019b.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler - em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GALVANI, Vanessa Marques. Uma nova lente para o professor: potencialidade da fotografia como dispositivo de pesquisa para ações pedagógicas. 2016. 168 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
HERMANN, Nadja. Conversando com Nadja Hermann. In: RAJOBAC, Raimundo; BOMBASSARO, Luiz Carlos; GOERGEN, Pedro. Experiência formativa e reflexão. Caxias do Sul, RS: Educs, 2016. p. 15-28.
MARQUES, Amanda Cristina Teagno Lopes. A Documentação Pedagógica No Cotidiano Da Educação Infantil: Estudo De Caso Em Pré-Escolas Públicas. IFSP Campus São Paulo. Agência Financiadora: CAPES 37a Reunião Nacional da ANPEd – 04 a 08 de outubro de 2015, UFSC – Florianópolis.
MELLO, Sueli A.; BARBOSA, Maria Carmen S.; FARIA, Ana Lúcia Goulart. Documentação pedagógica: teoria e prática. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-participação: a perspectiva educativa da associação criança. Porto: Porto Editora, 2013.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; PASCAL, Christine. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre: Penso, 2019.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação Infantil: Saberes e fazeres da formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2012.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Registros na educação infantil: pesquisa e prática. São Paulo: Papirus, 2017. p. 19-53.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar, aprender. São Paulo: Paz & Terra, 2012.
SILVA, Lilian Lopes Martin da. Prefácio: Entre estágios, diários de campo, leituras. In: SILVA, Adriana et al. Culturas infantis em creches e pré-escolas: estágio e pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2011. p. VII-XI.
VALVERDE, Sonia Larrubia; MELLO, Suely Amaral. Documentar: um novo olhar. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.
VIAL, Indiana Picolo. Documentação pedagógica no berçário: reflexões, registros e propostas. 2014. 59 f. Trabalho de conclusão de curso (graduação) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Curso de Licenciatura em Pedagogia, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.