Record and documentation in the teaching internship of early childhood education: a formative experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94443

Keywords:

Formation, Early Childhood Education, Records, Documentation, Pedagogy Course

Abstract

This work aims to report a formative experience based on records and the organization of pedagogical documentation by academics of the Pedagogy course at the University State of Goiás, university unit Inhumas, during the Supervised Internship in Teaching in Early Childhood Education. The written records, photographs and audiovisuals records are made during the periods of observation and development of the intervention project. This material results in the production of an article, exhibition of the children's productions and a Short Movie Exhibition at the end of Stage II. The records allow the interns, future teachers, to resume what was planned and lived, to remeaning and qualify, based on a solid theoretical foundation, the senses and meanings attributed by children in their daily experiences in early childhood education. This theoretical-methodological process also contributes to the memory and history of the internship. The report is based on Ostetto (2008, 2011, 2017), Lopes (2009), Gomes (2013) and others.

Author Biography

Lindalva Pessoni, UEG, Unidade Inhumas

Doutoranda em Educação FE/UFG. Mestre em Educação UFG (2011), Especialista em Formação sócio- econômica do Brasil pela UNIVERSO ( 2002), Especialista em Matemática e Linguagem para as séries iniciais do Ensino Fundamental pela FE/UFG ( 1997), Planejamento Educacional - UNIVERSO (1993), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (1989,). Professora efetiva da Universidade Estadual de Goiás e professora aposentada da Secretaria de Educação, Esporte e Lazer do Estado de Goiás. Membro do Grupo de Pesquisa em Rede Internacional Investigando Escolas Criativas e Inovadoras - RIEC. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Questões Contemporâneas - DIDAKTIKÉ - Fe/UFG. O presente grupo desenvolve pesquisa vinculada a Rede Internacional de Escolas Criativas - RIEC e a Associación de Escuelas Creativas - ADEC. Integrante da Diretoria da CEPED - Centro de Estudos e Pesquisas em Didática (2022-2023). Vice-presidente da UEG no Observatório Internacional da Profissão Docente- OBIPD, Universidade de Barcelona, coordenado por Francesc Imbernón. Tem experiência na área de educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino superior, formação docente, avaliação no ensino superior, educação infantil, didáticas emergentes. Atua como professora de Estágio Supervisionado em Docência da Educação Infantil desde o ano de 2009.

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Published

2023-12-08