Telluric experiences in early childhood education: traces of pedagogical documentation

Authors

  • Cristiana Callai Universidade Federal Fluminense - UFF http://orcid.org/0000-0001-8721-9184
  • Miriam Nogueira de Maltos Universidade Federal Fluminense/UFF
  • Stéfany Bicalho Fernandes Universidade Federal Fluminense/UFF

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94457

Keywords:

Registry, Pedagogical Documentation, Early childhood education

Abstract

This experience report seeks to reflect on the act of registering the kindergarten teacher, a writing permeated by his observations and with his provocations about the experiences with children of a public school in the city of Niterói/RJ, with children in the age group from 3 to 5 years. We highlight the written and photographic record of the children's interactions with clay and the sensations that were manifested in the sensory experience as a possibility of sharing what was experienced, contextualizing the narrative, but also projecting challenging pedagogical situations. Since the revisitation of the daily life lived with the children is fundamental to reflect on the past, and rethink the next actions, that is, to plan. In this process, evaluating the organization of the pedagogical work appears as one of the essential teaching practices. As a methodological approach, we used narrative (auto) biographical research in education.

Author Biographies

Cristiana Callai, Universidade Federal Fluminense - UFF

Pedagoga. Mestre e Doutora em Educação. Integrante do Círculo de Estudo e Pesquisa Formação de Professores, Infância e Arte - FIAR

Miriam Nogueira de Maltos, Universidade Federal Fluminense/UFF

Graduada em Pedagogia, mestranda em Educação pelo PPGE da UFF. Integrante do Círculo de Estudo e Pesquisa Formação de Professores, Infância e Arte - FIAR

Stéfany Bicalho Fernandes, Universidade Federal Fluminense/UFF

Graduada em Pedagogia. Integrante do Círculo de Estudo e Pesquisa Formação de Professores, Infância e Arte - FIAR

References

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: obras escolhidas, Volume 2. Tradução Rubens Rodrigues Torres Filho, José Carlos Martins Barbosa. Editora brasiliense SP. 1987.

GANDINI, Lella; GOLDHABER, Jeanne. Duas reflexões sobre a documentação. Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002 (p. 150-169).

MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Leila; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: A abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999 (p. 59-104).

OSTETTO, Luciana. Observação, registro, documentação: nomear e significar as experiências. In: OSTETTO, Luciana (org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2012.

PICANÇO, Monica Bezerra de Menezes. Registro. In: COLINVAUX, Dominique. Cadernos Creche UFF: textos de formação e prática. Niterói: Editora da UFF, 2011.

PIORSKI, Gandhy. Brinquedos do chão: a natureza, o imaginário e o brincar. Editora Peirópolis LTDA, 2016.

WARSCHAUER, Cecília. A roda e o registro. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

Published

2023-12-08