Telluric experiences in early childhood education: traces of pedagogical documentation
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94457Keywords:
Registry, Pedagogical Documentation, Early childhood educationAbstract
This experience report seeks to reflect on the act of registering the kindergarten teacher, a writing permeated by his observations and with his provocations about the experiences with children of a public school in the city of Niterói/RJ, with children in the age group from 3 to 5 years. We highlight the written and photographic record of the children's interactions with clay and the sensations that were manifested in the sensory experience as a possibility of sharing what was experienced, contextualizing the narrative, but also projecting challenging pedagogical situations. Since the revisitation of the daily life lived with the children is fundamental to reflect on the past, and rethink the next actions, that is, to plan. In this process, evaluating the organization of the pedagogical work appears as one of the essential teaching practices. As a methodological approach, we used narrative (auto) biographical research in education.
References
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única: obras escolhidas, Volume 2. Tradução Rubens Rodrigues Torres Filho, José Carlos Martins Barbosa. Editora brasiliense SP. 1987.
GANDINI, Lella; GOLDHABER, Jeanne. Duas reflexões sobre a documentação. Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002 (p. 150-169).
MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Leila; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: A abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999 (p. 59-104).
OSTETTO, Luciana. Observação, registro, documentação: nomear e significar as experiências. In: OSTETTO, Luciana (org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2012.
PICANÇO, Monica Bezerra de Menezes. Registro. In: COLINVAUX, Dominique. Cadernos Creche UFF: textos de formação e prática. Niterói: Editora da UFF, 2011.
PIORSKI, Gandhy. Brinquedos do chão: a natureza, o imaginário e o brincar. Editora Peirópolis LTDA, 2016.
WARSCHAUER, Cecília. A roda e o registro. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.