The practice of recording between interactions and observation: the experience of teachers at the Mário Quintana early childhood education center (Fortaleza-Ceará)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94472

Keywords:

Early Childhood Education , Pedagogical Documentation, Record

Abstract

The Pedagogical Documentation is a tool for educational investigation, visualization and communication of the meanings constructed with children in the daily practices of Early Childhood Education. To achieve this, it makes use of the joint procedures of observation, recording, interpretation/design/communication. This article aims to analyze strategies developed by teachers to make the practice of registration possible in a public institution of Early Childhood Education located in the city of Fortaleza, Ceará. For this, it was developed, methodologically, the practices of observation and registration of the documentary actions of two teachers, organizing, based on it, materials that were thought out together with them, in a discursive perspective. It was concluded that the record, in the context investigated, was the result of an effort by the two teachers and was positioned precisely between the interactions and the observation, because the teachers observed/listened while being in touch with the children, promoting and recording their experiences.

Author Biographies

Pedro Neto Oliveira de Aquino, Universidade Federal do Ceará

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará, especificamente, da linha Desenvolvimento, Linguagem e Educação da Criança, eixo Educação Infantil: práticas pedagógicas e formação de professores. Graduado em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. Foi bolsista do Programa de Iniciação à Docência (PID) no campo da Educação Infantil, especificamente, nas disciplinas de Educação Infantil e Proposta Pedagógica e Práticas de Educação Infantil (2016 - 2017). Atuou como bolsista de pesquisa (2015 - 2017), por meio do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), no projeto "A construção da identidade étnico-racial em crianças de três anos no contexto da creche", coordenado pela Profª. Drª. Silvia Helena Vieira Cruz. É integrante do Grupo Gestor do Fórum de Educação Infantil do Ceará e integra o comitê cearense da Campanha Nacional pelo Direito à Educação por este mesmo fórum. Foi professor da educação básica na escola Vila (Fortaleza-CE) (2018).

Silvia Helena Vieira Cruz, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Psicologia (1979), mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano (1987) e também doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1994). Fez estágio de aperfeiçoamento no Departamento de Pesquisas da Fundação Carlos Chagas durante o ano de 2005 e pós-doutorado na Universidade do Minho (Braga-Portugal) em 2007. É professora titular da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisas com crianças pequenas, trabalho pedagógico na Educação Infantil e formação de professores.

References

ALONSO, Luis Enrique. La mirada cualitativa en sociología. Madrid: Fundamentos, 1998.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart de; MELLO, Suely Amaral. Documentação Pedagógica: teoria e prática. São Carlos: Pedro e João Editores, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n. 05, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC, CNE, CEB, 2009.

CRUZ, Silvia Helena Vieira; CRUZ, Rosimeire Costa Andrade. O ambiente na Educação Infantil e a construção da identidade da criança. Revista em aberto - INEP, v. 30, p. 71-81, 2017.

DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na Educação da Primeira Infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.

DAVOLI, Mara. Documentar processos, recolher sinais. In: BARBOSA, Maria Carmen Silveira.; FARIA, Ana Lúcia Goulart de.; MELLO, Suely Amaral. Documentação Pedagógica: teoria e prática. São Carlos: Pedro e João Editores, 2017.

DOLCI, Mariano. Afinando os olhos para captar momentos. In: BARBOSA, Maria Carmen Silveira.; FARIA, Ana Lúcia Goulart de.; MELLO, Suely Amaral. Documentação Pedagógica: teoria e prática. São Carlos: Pedro e João Editores, 2017.

FOCHI, Paulo Sérgio; PINAZZA, Mônica Appezzato. Documentação Pedagógica: observar, registrar e (re)criar significados. Revista Linhas. Florianópolis, v. 19, n. 40, p. 184-199, maio/ago. 2018.

FOCHI, Paulo Sérgio. A documentação pedagógica como estratégia para a construção do conhecimento praxiológico: o caso do Observatório da Cultura Infantil - OBECI. 2019. 346f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

FORMOSINHO, João; OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. A formação como pedagogia da relação. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., Salvador, v. 27, n. 51, p. 19-28, jan./abr. 2018.

FREIRE, Madalena. A Paixão de conhecer o mundo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Madalena. Observação, registro e reflexão: instrumentos metodológicos. 2ª ED. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação e Educação Infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012.

HOYUELOS, Alfredo. Documentación como argumentación y narración. Revista Aula de Infantil, n. 39, Barcelona, 2007.

HOYUELOS, Alfredo. La identidad de la educación infantil. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 15-24, jan./abr. 2010.

HOYUELOS, Alfredo. A complexidade na escola infantil. In: HOYUELOS, Alfredo; RIERA, María Antonia. Complexidade e relações na educação infantil. São Paulo: Phorte, 2019.

MALAGUZZI, Loris. Histórias ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: Penso, 2016.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida; PINAZZA, Mônica Appezzato. Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; PASCAL, Cristine. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre: Penso, 2019.

OSTETTO, Luciana Esmeralda (org). Encontros e encantamentos na Educação Infantil. Campinas: Papirus, 2000.

OSTETTO, Luciana Esmeralda (org). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas: Papirus, 2008.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda. (Org.). Registros na educação infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2017.

PAIVA, Ana Carine dos Santos de Sousa. “O que nos une é mais forte do que o que nos separa”: A construção das identidades docentes a partir das interações entre professoras no contexto da Educação Infantil. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, UFC. Fortaleza, 2022.

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.

WARSCHAUER, Cecília. A roda e o registro: uma parceria entre o professor, alunos e conhecimento. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1993.

Published

2023-12-08