Registering and documenting in early childhood education: textures of the pedagogical práxis of a municipal early childhook education center in Goiânia, Goiás

Authors

  • José Firmino de Oliveira Neto Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94504

Keywords:

Early Childhood Education, Record, Pedagogical Documentation, Pedagogical praxis

Abstract

The text aims to think about the movements of registration and pedagogical documentation in the time-space of Early Childhood Education, through the exercise of listening to teachers in a Municipal Center for Early Childhood Education, in Goiânia, Goiás. Through qualitative research, we made room for the narratives of three teachers, during semi-structured interviews, and carried out their analysis in the light of Content Analysis, giving rise to the categories: Record and pedagogical documentation: conceptions; Pedagogical planning; Registration and documentation instruments and The time and space of registration in early childhood education. The teachers' narratives echo a learning trajectory about the practice of recording and pedagogical documentation, and the diversity of used records is intertwined with the narratives of official documents. The action of recording and documenting is an institutionalized praxis at CMEI that gains strength in its daily life despite the contradictions pointed out by the teachers for its implementation, especially the fact that they need conditions and time outside the working day to complete them.

References

BARBOSA, Ivone Garcia; ALVES, Nancy Nonato de Lima; SILVEIRA, Telma Aparecida Teles Martins. A educação infantil no curso de pedagogia: lições do estágio. Educativa, Goiânia, v. 20, n. 2, p. 357-372, 2017.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Prol e Acabamento, 2011.

CORSINO, Patrícia. (Org.). Educação infantil: cotidiano e políticas. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

DAHLBERG, Gunilla. Documentação pedagógica: uma prática para a negociação e a democracia. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (Orgs.). As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. vol. 2. Porto Alegre: Penso, 2016.

DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Penso, 2019.

FOCHI, Paulo Sérgio A documentação pedagógica como estratégia para a construção do conhecimento praxiológico: o caso do Observatório da Cultura Infantil – OBECI. Tese (Doutorado - Programa de Pós-graduação Formação, Currículo e Práticas Pedagógicas) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2019. 346 p.

FORTUNATI, Aldo. Processi in relazione. In: TOGNETTI, Glória (Org.). Creare esperienze insieme ai bambini: la documentazione dele esperienze dei bambini nel nido. Azzano San Paolo: Junior, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (Org.) Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989.

GANDINI, Lella; GOLDHABER, Jeanne. Duas reflexões sobre a documentação. In: GANDINI, L.; EDWARDS, C. (Org.). Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002.

GOIÂNIA. Secretaria Municipal de Educação de Goiânia. Projeto Político Pedagógico do CMEI, 2022.

HOYUELOS, Alfredo. A estética no pensamento e na obra pedagógica de Loris Malaguzzi. São Paulo: Phorte, 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação no pensamento pedagógico brasileiro. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002

LOPES, Amanda Cristina Teagno. Educação infantil e registro de práticas. São Paulo: Cortez, 2009.

OLIVEIRA, Maria Marly. Como fazer pesquisa qualitativa. 4 ed. Petropolis, RJ: Vozes, 2012.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Observação, registro, documentação: nomear e significar as experiências. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda. (Org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. 5 ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. (Org.). Registros na educação infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2017.

RIOS, Terezinha Azeredo. Compreender e ensinar: por uma docência de melhor qualidade. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

RINALDI, Carla. Documentação e avaliação: qual a relação? In: Zero, Project. Tornando visível a aprendizagem: crianças que aprendem individualmente e em grupo. São Paulo: Phorte, 2014.

SOARES, Magda. Metamemória-memórias: travessia de uma educadora. Rio de Janeiro: Cortez, 1991.

SILVA, Maria Aparecida Alves. A corporeidade exilada da formação e da prática docente. In: MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro. Docência universitária I: construções, utopias, inovações. Goiânia: Editora América, 2013.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2013.

Published

2023-12-08