Childhood studies and leisure studies: a call for active participation and research with children

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e95315

Palabras clave:

Childhood studies, Leisure, British Indian, Race, Class

Resumen

The reviewed book offers an innovative study of British Indian middle-class families, drawing upon the voices of children and parents, and establishing an original dialogue between childhood studies, family studies, and leisure studies to theorize children's leisure from a fresh perspective. The great originality of the work is concentrated in the approach to these issues also from the point of view of children. To understand them only as followers of their parents' instructions is to deny their agency. In this sense, the book, apart from being a quality work in itself, serves as an invitation to reconsider academic productions in the field of education and physical education when it comes to leisure. It prompts a reevaluation of existing academic literature and invites authors to critically examine their approaches to studying leisure within the context of education and physical education.

Biografía del autor/a

Flávia Martinelli Ferreira, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Mestre em Educação Física pela mesma instituição. É Doutora em Educação pela Universidade de Brasília. Membro do grupo de estudos e pesquisa Imagem (FEF/UnB) e coordenadora do GEPEFIC - Grupo de Estudios e Investigación Educación Física, Infancia y Cultura - (ISEF/UdelaR). Foi Diretora Científica do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte CBCE/SP, na gestão 2017-2018 e 2019-2020 e Membro do Comitê Científico do GTT 3 Corpo e Cultura da mesma entidade (2021-2023).Tem ampla experiência na área de Educação Física Escolar atuando como professora da educação básica de 2011 a 2018 e como professora no Instituto Superior de Educación Fisica da Universidad de la República de Uruguay de 2021 a 2024. Foi pesquisadora Nivel I do Sistema Nacional de Investigadores da Agencia Nacional de Investigación e Innovación (SNI/ANII) do Uruguay e é atualmente pesquisadora de Pós Doutorado da Universidade Estadual de Campinas - FEF - UNICAMP.

Citas

AMARAL, Silvia C. F.; PEREIRA, Ana Paula C. Reflexões sobre a produção em políticas públicas de Educação Física, esporte e lazer. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 31, n. 1, p.41-56, 2009.

GARNIER, Pascale. L“agency” des enfants. Projet scientifique et politique des “childhood studies”, Éducation et sociétés, vol. 36, no. 2, 2015, pp. 159-173.

GOFFMAN, Erving. The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday Anchor, 1959.

JAMES, Alisson. Agency. In: QVORTRUP, Jens; CORSARO, William, HONIG, Michael S (Eds.). Handbook of Childhood Studies. London: Palgrave and Mac Millan, pp. 34-35, 2009.

MÜLLER, Veronica R.; ARRUDA, Fabiana M. Crianças e suas opiniões: lazer e esportes em uma cidade brasileira. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v.10, n.1, pp. 513-525, 2012.

MUKHERJEE, Utsa. Race, Class, Parenting and Children’s Leisure – Children’s Leisurescapes and Parenting Cultures in Middle-class British Indian Families. Bristol: Bristol University Press, 2023. E-book. Disponível em: https://bristoluniversitypress.co.uk/race-class-parenting-and-childrens-leisure. Acesso 30 mai. 2023.

ROCHA, Michelle A.; SOUZA, Luciana K. de. A visão das Crianças sobre o Lazer. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 15, n. 4, 2012. DOI: 10.35699/1981-3171.2012.700.

SILVA, Tatyane P.; SILVA, Cinthia L. da. Lazer e Educação Física Escolar: Produção Acadêmica no Período de 2003 a 2012. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 17, n. 4, p. 162–197, 2014.

Publicado

2024-08-08