Childhood studies and leisure studies: a call for active participation and research with children
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e95315Palabras clave:
Childhood studies, Leisure, British Indian, Race, ClassResumen
The reviewed book offers an innovative study of British Indian middle-class families, drawing upon the voices of children and parents, and establishing an original dialogue between childhood studies, family studies, and leisure studies to theorize children's leisure from a fresh perspective. The great originality of the work is concentrated in the approach to these issues also from the point of view of children. To understand them only as followers of their parents' instructions is to deny their agency. In this sense, the book, apart from being a quality work in itself, serves as an invitation to reconsider academic productions in the field of education and physical education when it comes to leisure. It prompts a reevaluation of existing academic literature and invites authors to critically examine their approaches to studying leisure within the context of education and physical education.
Citas
AMARAL, Silvia C. F.; PEREIRA, Ana Paula C. Reflexões sobre a produção em políticas públicas de Educação Física, esporte e lazer. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 31, n. 1, p.41-56, 2009.
GARNIER, Pascale. L“agency” des enfants. Projet scientifique et politique des “childhood studies”, Éducation et sociétés, vol. 36, no. 2, 2015, pp. 159-173.
GOFFMAN, Erving. The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday Anchor, 1959.
JAMES, Alisson. Agency. In: QVORTRUP, Jens; CORSARO, William, HONIG, Michael S (Eds.). Handbook of Childhood Studies. London: Palgrave and Mac Millan, pp. 34-35, 2009.
MÜLLER, Veronica R.; ARRUDA, Fabiana M. Crianças e suas opiniões: lazer e esportes em uma cidade brasileira. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v.10, n.1, pp. 513-525, 2012.
MUKHERJEE, Utsa. Race, Class, Parenting and Children’s Leisure – Children’s Leisurescapes and Parenting Cultures in Middle-class British Indian Families. Bristol: Bristol University Press, 2023. E-book. Disponível em: https://bristoluniversitypress.co.uk/race-class-parenting-and-childrens-leisure. Acesso 30 mai. 2023.
ROCHA, Michelle A.; SOUZA, Luciana K. de. A visão das Crianças sobre o Lazer. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 15, n. 4, 2012. DOI: 10.35699/1981-3171.2012.700.
SILVA, Tatyane P.; SILVA, Cinthia L. da. Lazer e Educação Física Escolar: Produção Acadêmica no Período de 2003 a 2012. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 17, n. 4, p. 162–197, 2014.
Publicado
Número
Sección
Licencia
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
