Teaching in Early Education in an internship experience: shared teaching in focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e95398

Keywords:

Mandatory Internship, Early Childhood Education, Shared Teaching

Abstract

The report presented here addresses the experiences lived through the mandatory internship in Early Education of the Pedagogy course at the Federal University of Santa Catarina. It aims to present our experiences in the praxeological exercise of the mandatory internship with an emphasis on shared teaching. We highlight shared teaching as one of the elements and specificities of teaching in Early Education, which when understood as such, can enable a rich relationship of exchanges and partnerships for pedagogical work with babies and young children in Early Education.

Author Biographies

Kátia Adair Agostinho, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Estudos da Criança pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho - Portugal (2010) com orientação do Profº Dr. Manuel Jacinto Sarmento. Realizou o mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003) com orientação da Profª Drª Eloisa Acires Candal Rocha. Possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990) e Pós-Doutorado na FLACSO (Argentina) com o Profº Dr. Carlos Skliar. Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Catarina e pesquisadora do NUPEIN - Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância - NUPEIN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, culturas infantis, direito das crianças, cotidiano e pedagogia da educação infantil.

Kely Cristina Brito Chaves, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina.  Professora na Secretaria de Educação da Prefeitura de Porto Belo.

 

Rafael da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestrando do Programa de Pós-graduação em Educação Universidade Federal de Santa Catarina.

 

References

AGOSTINHO, Kátia. O estágio na educação infantil no curso de pedagogia: nova configuração, novos desafios e outros nem tão novos assim. Zero-A-seis, v. 18, n. 33 p. 50-64, Florianópolis, jan-jun 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica.– Brasília: MEC, SEB, 2010.

BATISTA, Rosa. Cotidiano da educação infantil: espaço acolhedor de emancipação das crianças. Zero-a-Seis, v.10, Nº 18, jul-dez. 2008.

DELGADO, Ana Cristina Coll; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; RICHTER, Sandra Regina Simonis. Singularidades da docência na creche: interlocução com pesquisas no Brasil. Revista Humanidades e Inovação, Tocantins, v.6, n.15, 2019.

FERNANDES, Adriana Alves; VARANI, Adriana. Do trabalho coletivo docente: o conceito revisitado. Crítica Educativa, Sorocaba/SP, v. 3, n. 1, pp. 50-66, jan./jun.2017.

FLORIANÓPOLIS. Projeto Político Pedagógico Núcleo de Educação Infantil Municipal Orisvaldina Silva. Florianópolis: Prefeitura Municipal de Florianópolis, Secretaria Municipal de Educação, 2021.

FLORIANÓPOLIS. Decreto N. ° 6359, de 05 de dezembro de 2008. Disponível em: https://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/29_10_2009_17.54.25.29fbb805bed1f4b0a0ab2c3b8d020d78.pdf. Acesso em: 16/02/2024.

GONÇALVES, Fernanda. A educação de bebês e crianças pequenas no contexto da creche: uma análise da produção científica recente. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

LOPES, Eli. Blog do professor Eli Lopes: Experiência, diferença e formação - palestra de Carlos Skliar em Salvador, 2014. Disponível em: http://professorelilopes.blogspot.com/2014/11/experiencia-diferenca-e-formacao.html

Acesso em 22/11/2022.

MAGALHÃES, Cassiana; et al. Planejando a ação docente para o máximo desenvolvimento na infância. In: COSTA, Sinara Almeida; MELLO, Suely Amaral (Orgs.) Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. 1a ed. Curitiba, PR: CRV, 2017. (p.219-230)

MARQUES, Amanda Cristina Teagno Lopes e ALMEIDA, Maria Isabel de. A documentação pedagógica na abordagem italiana: apontamentos a partir de pesquisa bibliográfica. In: Rev. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 12, n. 36, p. 441-458, maio/ago. 2012.

OSTETTO, Luciana A prática do registro na educação infantil: narrativa, memória, autoria. Revista @mbienteeducação, [S.l.], v. 8, n. 2, jan, 2018, p. 202 – 213.

RODRIGUES, Silvia Maria Gasparini; SILVA, Nícolas Ferreira da; VARANI, Adriana. Docência compartilhada na Educação Infantil: construindo contrapontos no diálogo com a narrativa de uma experiência. Zero-A-Seis, [S.L.], v. 22, n. 42, p. 726-749, 5 nov. 2020. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

SILVA, Nathalia da; TREVISOL, Maria Teresa Ceron. Docência compartilhada na Educação Infantil: potencialidades e desafios. Zero-A-Seis, [S.L.], v. 24, n. 46, p. 1208-1231, 27 out. 2022. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Published

2024-08-08