Social representations of physical education teachers: reflections and resignifications from continuing education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e97569

Keywords:

Social representations, Continuing education, Physical education, Early childhood education

Abstract

The article analyzes the social representations of teachers regarding continuing education. This is a qualitative research, of a descriptive-interpretative nature, which used semi-structured interviews as a source in data production. The study participants are 21 teachers who are part of the continuing education process carried out through the collaborative relationship between university and early childhood education. Content analysis was used, in conjunction with the Iramuteq software, which contributed to the production of the word cloud and the analysis of similarities. The results indicate that: a) the training model adopted, which recognizes the protagonism of teachers, removes teachers from the condition of social invisibility; b) the acknowledgment of teachers as researchers of their own practice contributed to overcoming the view of teachers as mere reproducers of knowledge; and c) writing enabled, through a process of collective discussion, reflection and re-signification of the pedagogical practice itself.

Author Biographies

Laura Helmer Trindade, Federal University of Espírito Santo

Mestranda em Educação Física, Vitória/ES – Brasil. Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Grupo de Pesquisa NAIF – Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres.

Alexandre Freitas Marchiori, Instituto Federal de Educação

Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (2007); Especialização em Gestão Educacional pela Universidade Gama Filho (2008); Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (2012); e Doutorado em Educação Física pelo PPGEF - UFES (2022). Atualmente é Coordenador do curso de Pós-Graduação, Lato Sensu, em "Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva", DEAD/IFRR e Professor Substituto do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima (IFRR). É membro do Núcleo de Aprendizagens das Infâncias e seus Fazeres - NAIF (CEFD -UFES). Tem experiência na área de Educação e Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física, Educação Infantil, Formação Docente, Educação Inclusiva e Autismo.

André da Silva Mello, Federal University of Espírito Santo

Possui licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (1993); Especialização em Educação Física Escolar pela UFES (1996); Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999); Doutorado em Educação Física pela Universidade Gama Filho (2007); e Pós-Doutorado pelo Programa Associado em Educação Física da Universidade Estadual de Maringá e Universidade Estadual de Londrina (2019). Professor Associado III do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo, onde atua nos cursos de licenciatura e bacharelado (graduação); mestrado acadêmico e doutorado. Líder do Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres (NAIF). Desenvolve pesquisas sobre os seguintes temas: práticas pedagógicas da Educação Física com e sobre as infâncias em contextos escolares e não-escolares; Formação inicial e continuada em Educação Física; Cultura popular e educação para as relações étnico-raciais. Coordenou o PIBID em Educação Física da UFES de 2013 a 2018. Coordenou o Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo de 2015 a 2018. Membro do Comitê de Ética de Pesquisas com Seres Humanos da UFES desde 2016, onde, atualmente, exerce a função de Coordenador Adjunto. Bolsista de Produtividade em Pesquisa pela Fapes. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFES desde 2024. Mestre de Capoeira pelo Grupo Beribazu.

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Published

2024-12-18