Theoretical-didactic foundations for pedagogical work with children under six years of age: Principles of Historical-Cultural Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e98203

Keywords:

Early childhood education, Play, Imagination

Abstract

This article discusses the relationship between child development and the activity of social role-playing. The analysis provides guiding elements for the organization of practices aimed at maximum human development in childhood, considering the regularities of the higher psychic processes involved, anchored in the principle that these are supported by the dialectical relationship between a complex system of functions and the social environment. The methodology used in this article consisted of a bibliographic review, based on an experimental research developed, based on the historical genetic method, which points to play as an activity that allows the child to act on the imaginary plane and on the real plane, without losing the unity between them. The potential of this activity as a guide to development qualifies its inclusion in the school curriculum for childhood, not only as a playful situation, but as an activity of symbolic creation of cultural and social senses and meanings by the child.

Author Biographies

Selma Aparecida Ferreira da Costa, Universidade de Uberaba

Realiza estágio de Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Uberaba (2023) com financiamento Capes/Brasil. Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp; Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Uberaba - Uniube. Especialista em Gestão e Supervisão Escolar. Graduada em Letras Português/Espanhol, Pedagogia. Professora no Departamento de Formação Profissional de Professores desta cidade. Desenvolve estudos e pesquisas na área de Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, com ênfase nos processos de ensino aprendizagem e aquisição da Linguagem Escrita.

Elieuza Aparecida de Lima, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Professora Associada da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), Campus de Marília - SP. Possui Graduação em Pedagogia (1996), Mestrado em Educação (2001), Doutorado em Educação (2005) e Livre-docência em "Docência na Educação Infantil" pela mesma Universidade (2022). Atualmente, exerce atividades de docência, pesquisa, extensão e gestão junto ao Departamento de Didática da FFC, desenvolvendo ações no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o quadro de assessores científicos "ad hoc" da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, Formação e Atuação de Professore(a)s da/na Educação Infantil e Didática, atuando principalmente nos seguintes temas: Docência na Educação Infantil, Formação de Professore(a)s para a Educação Infantil, Currículo, Planejamento e Avaliação na Educação Infantil, Prática de Ensino, Didática, Educação e Desenvolvimento Infantis sob a perspectiva da Teoria Histórico Cultural. É líder do "Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Especificidades da Docência na Educação Infantil" - GEPEDEI e membro dos Grupos de Pesquisa: "Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico Cultural" e "CRIA", cadastrados junto ao CNPq.

References

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Published

2024-12-18