Theoretical-didactic foundations for pedagogical work with children under six years of age: Principles of Historical-Cultural Theory
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e98203Keywords:
Early childhood education, Play, ImaginationAbstract
This article discusses the relationship between child development and the activity of social role-playing. The analysis provides guiding elements for the organization of practices aimed at maximum human development in childhood, considering the regularities of the higher psychic processes involved, anchored in the principle that these are supported by the dialectical relationship between a complex system of functions and the social environment. The methodology used in this article consisted of a bibliographic review, based on an experimental research developed, based on the historical genetic method, which points to play as an activity that allows the child to act on the imaginary plane and on the real plane, without losing the unity between them. The potential of this activity as a guide to development qualifies its inclusion in the school curriculum for childhood, not only as a playful situation, but as an activity of symbolic creation of cultural and social senses and meanings by the child.
References
ARCE, Alessandra. A brincadeira de papéis sociais como produtora da alienação no Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. In: ARCE, Alessandra; DUARTE, Newton. Brincadeiras de papéis sociais na Educação Infantil. São Paulo: Xamã, 2006, p. 98- 115.
BRASIL. Parecer nº 20 de 2009, que discute a revisão das Diretrizes Curriculares Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2009. Disponível em: Parecer CNE/CEB nº 20/2009, aprovado em 11 de novembro de 2009. Acesso em 22/10/2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Portal MEC. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/36402-base-nacional-comum-curricular. Acesso em 03/10/2023.
CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. 6. ed. Brasília: MEC, SEB, 2009.
COSTA, Selma Aparecida Ferreira da. Um estudo sobre o desenvolvimento da função simbólica da consciência e o processo de humanização da criança na educação infantil. Tese (Doutorado). Faculdade de Filosofia e Ciências, Unesp, Marília, SP. Repositório Unesp, 2019. Disponível: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/Educacao/Dissertacoes/costa_saf_do_mar.pdf
ELKONIN, Daniil Borosovich. Psicologia do jogo. Tradução Álvaro Cabral. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
ELKONIN, Daniil Borosovich. Problemas psicológicos do jogo na idade pré-escolar. In: DAVIDOV, Vasily Vasilovich; SHUARE, Marta (Orgs.). La Psicologia Evolutiva y Pedagógica em La URSS (Antología). Traduzido do russo por Marta Shuare. Moscou: Editorial Progreso, 1987.
FILHO, Armando Marino; MELLO, Suely Amaral; MAGALHÃES, Cassiana. O currículo como antecipação da história da criança: contradições entre educação e escolarização no desenvolvimento de 0 a 6 anos de idade. Debates em Educação, Maceió, Vol. 13, nº. 33, Ano 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p150-167. Disponível em: file:///D:/ARTIGO%20ELI/CURR%C3%8DCULO%20NA%20EI%20Suelly%20e%20Armando.pdf Acesso em: 10/03/2023
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKI, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich. LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone Editora, 1994. p.119-140.
LIMA, Elieuza Aparecida de; RIBEIRO, Aline Escobar Magalhães; VALIENGO, Amanda. Criança, infância e teoria histórico-cultural: convite à reflexão. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 1, p. 67-77, jan./abr. 2012.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Para criar passarinho. 2.ed. São Paulo: Global, 2009.
SIRGADO, Angel Pino. As marcas do Humano: Às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez Editora, 2005.
SIRGADO, Angel Pino. O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação & Sociedade, ano XXI, nº 71, Julho/2000. Disponível em: file:///D:/ARTIGO%20ELI/social%20e%20cutural%20PINO.pdf. Acesso em 13/07/2023
VIGOTSKI, Lev Semenovich. 7 Aulas de L. S. sobre os fundamentos da pedologia. Tradução e organização: Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VIGOTSKI, Lev S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. São Paulo: Ática, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais. ISSN: 1808-6535. Publicada em Junho de 2008, p. 23-36. Disponível em: https://portal.issn.org/resource/ISSN/1808-6535 Acesso em 15/06/2023.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras Escogidas. Tomo III. Madri: VISOR, 2000.
ZAPORÓZHETS, Alexander. Importancia de los períodos iniciales de la vida en la formación de la personalidad infantil. In: DAVIDOV, Vasily Vasilovich; SHUARE, Marta (Orgs.). La Psicologia Evolutiva y Pedagógica em La URSS (Antología). Traduzido do russo por Marta Shuare. Moscou: Editorial Progreso, 1987. p. 228-248.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
