Children at samba school: the Ethnography’s know-how in local contexts of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n40p276

Abstract

This text aims to reflect ethnography as a methodology that allows the construction of local knowledge with and about children. From the cultural and local practices in the context of the samba school, ethnography with children is problematized as a useful methodology and an epistemology that allows the production of knowledge recognizing children as subjects of rights who participate in collective interaction marked by intergenerationality. This is based on research carried out on Carnival in the city of Florianópolis /SC and, specifically, on the “Projeto Mirim de Casais Mestre Sala e Porta Bandeira” of the Embaixada Copa Lord Samba School, located in the Morro da Caixa community in the central region of the city, on what the proximity with the children and adults allowed to know the children’s place within the existing practices there. In this text we choose to reflect on the improvement of ethnographic doing, identifying how time, relationships and the choice of “techniques” and resources occur in the research process with children, in an effort to intersect ethnography through the field of Anthropology, placing it in a dialogue with Childhood Studies and seeking to know children from the local contexts in which they constitute their ways of life.

Author Biographies

Fabiana Duarte, Universidade Federal de Santa CatarinaPrefeitura Municipal de Florianópolis

Doutora em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da UFSC na linha Educação e Infância. Possui graduação em Pedagogia com Habilitação em Educação Infantil (2008), Mestrado em Educação (2011) pela Universidade Federal de Santa Catarina, na linha Educação e Infância. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância (NUPEIN/UFSC), do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre as Violências (NUVIC/UFSC) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Etnografia e Infância. Professora efetiva de educação infantil na Prefeitura Municipal de Florianópolis.

Patrícia de Moraes Lima, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Centro de Educação da UFSC na área Educação e Infância . Pós-Doutorado na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação na Universidade do Porto- Portugal. Doutora na área da educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre as Violências (Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC e seus estudos relacionam-se especialmente aos temas : infância, experiência , cuidado e violências. Pesquisadora Líder dos Grupos de Pesquisa CNPq-Nucleo de Estudos e Pesquisas sobre as Violências- NUVIC e Grupo de Etnografia e Infância -GEPEI.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A Educação como Cultura. Editora Brasiliense: SP, 1985.

CHRISTENSEN, Pia; JAMES, Allison. (orgs). Investigação com crianças: perspectivas e práticas. Porto: Edições Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, 2005.

COHN. Clarice. Antropologia da Criança. São Paulo: Jorge Zahar, 2005.

DORNELLES, Leni Vieira. Infâncias que nos escapam: da criança na rua à criança cyber. Petrópolis, RJ: Vozes, 2. ed. 2008.

FERREIRA, Manuela. “- ela é nossa prisioneira!”: questões teóricas, epistemológicas e ético-metodológicas a propósito dos processos de obtenção da permissão das crianças pequenas numa pesquisa etnográfica. Reflexão e ação, v. 18, n. 2, p. 151-182, 2010.

GEERTZ, Clifford. O saber local. Novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 2000.

GERBER, Rose Mary. Mulheres e o mar: pescadoras embarcadas no litoral de Santa Catarina, sul do Brasil. Florianópolis: editora da UFSC, 2015.

LIMA, Patrícia de Moraes. O governo da infância e a arte do cuidado de si. In: SOUZA. Ana Maria Borges de. BARBOSA, Isabella Benfica. Cuidar da Educação, Cuidar da Vida. Florianópolis: UFSC – CED – NUVIC. 2011.

LOPES, Jader Jader Moreira e VASCONCELLOS Tânia de. Geografia da Infância: Territorialidades Infantis. Currículo sem Fronteiras, v.6, n.1, p.103-127, Jan/Jun 2006.

LOPES, Jader Jader Moreira. Geografia da Infância: contribuições aos estudos das crianças e suas infâncias. In: Educação Pública. Cuiabá, v. 22, n. 49/1, p. 283-294, maio/ago. 2013.

MALINOWSKI, Bronisław. Os argonautas do Pacífico ocidental: um relato do empreendimento e da aventura dos nativos nos arquipélagos da Nova Guiné melanésia. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MUNANGA, Kabengele. Mestiçagem como símbolo de identidade brasileira. In: SANTOS, Boaventura de Sousa, MENEZES, Maria Paula (orgs.) Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

PRATT, Mary Louise. Trabalho de campo em lugares comuns. In: CLIFFORD, James; MARCUS, George. A escrita da cultura. Rio de Janeiro: edUERJ, 2016.

RIBEIRO. Ana Paula Pereira da Gama Alves. Novas conexões, velhos associativismos: projetos sociais em escolas de samba mirins. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. 2009.

SARMENTO, Manuel Jacinto e PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: SARMENTO, Manuel Jacinto e PINTO, Manuel. As crianças, contextos e identidades. Braga, Portugal. Universidade do Minho. Centro de Estudos da Criança. Ed. Bezerra, 1997.

SKLIAR, Carlos. Palabras de la normalidade. Imágenes de la anormalidade. IN: DUSSEL, I; Gutierrez, D. Educar la mirada: políticas y pedagogias de la imagens. 1 ed. Buenos Aires, Manantial: FLACSO, OSDE, 2006.

SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. Petrópolis, RJ: Editora Vozes. 2017.

Published

2019-11-19