Between games and singing: cultural experiences in the pedagogical residency program at Municipal Center for Early Childhood Education in Alagoas
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e100997Keywords:
Pedagogical Residency Program, Alagoas Popular Culture, Early Childhood Education, Experience ReportAbstract
This report highlights the articulation between the actions of the Pedagogical Residency Program (PRP) and the expressions of Alagoan popular culture present in the daily life of the Municipal Center for Early Childhood Education in Alagoas (CMEI) Doutor Pompeu Sarmento, in Alagoas, Brazil. The activities carried out fostered the children’s engagement with local cultural elements, which began to emerge more frequently and meaningfully during their daily interactions and play. Contact with these cultural expressions proved to be powerful in the learning process and in the appreciation of knowledge rooted in the community context. In this regard, the objective of this report is to share the relevance and presence of Alagoan popular culture in Early Childhood Education, detailing actions such as games, music, dances, and literature, which contributed to enriching pedagogical practices. The proposal is supported by bibliographic research that provides conceptual foundations for the theme, aiming to value the Pedagogical Residency Program and strengthen the connection between the school community and knowledge based on local popular culture.
References
BARROS, Isabelle; LIMA, Ana; LIMA, Rayssa; PONCELL, Beatriz; SILVA, Solange. A literatura como portos de passagem. Maceió: 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC; SEB, 2017.
CAVALCANTI, Telma César. Pé, umbigo e coração: pesquisa de criação em dança contemporânea. 1997.125 p. Dissertação de Mestrado (Artes). Campinas: Unicamp, 1997.
DE CERTEAU, Michel. A cultura no plural. 4. ed. São Paulo: Papirus, 2005.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). O Brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
LARAIA, Roque Barros. Cultura: um conceito antropológico. 21. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Paula Alves Araújo, Isabelle Santos Barros, Adriana Cavalcanti dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
