Between games and singing: cultural experiences in the pedagogical residency program at Municipal Center for Early Childhood Education in Alagoas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e100997

Keywords:

Pedagogical Residency Program, Alagoas Popular Culture, Early Childhood Education, Experience Report

Abstract

This report highlights the articulation between the actions of the Pedagogical Residency Program (PRP) and the expressions of Alagoan popular culture present in the daily life of the Municipal Center for Early Childhood Education in Alagoas (CMEI) Doutor Pompeu Sarmento, in Alagoas, Brazil. The activities carried out fostered the children’s engagement with local cultural elements, which began to emerge more frequently and meaningfully during their daily interactions and play. Contact with these cultural expressions proved to be powerful in the learning process and in the appreciation of knowledge rooted in the community context. In this regard, the objective of this report is to share the relevance and presence of Alagoan popular culture in Early Childhood Education, detailing actions such as games, music, dances, and literature, which contributed to enriching pedagogical practices. The proposal is supported by bibliographic research that provides conceptual foundations for the theme, aiming to value the Pedagogical Residency Program and strengthen the connection between the school community and knowledge based on local popular culture.

Author Biographies

Maria Paula Alves Araújo, Federal University of Alagoas

Graduada do curso de Pedagogia na Universidade Federal de Alagoas (UFAL), experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem, jogos e educação, gamificação, metodologias ativas, análises críticas, formação de professores, tecnologia e acessibilidade.

Isabelle Santos Barros, Federal University of Alagoas

Pedagoga graduada pela Universidade Federal de Alagoas, atua como professora regente na Educação Infantil. Participou do Programa de Residência Pedagógica com foco nas práticas de leitura para crianças e do PIBID no Núcleo de Educação Bilíngue de Crianças Surdas. Também atuou como apoio pedagógico no Programa Criança Alfabetizada pela Universidade Federal de Pernambuco. Escritora e pesquisadora no âmbito da escrita e leitura na Educação Infantil; membro visitante do Grupo GELLITE - UFAL.

Adriana Cavalcanti dos Santos, Federal University of Alagoas

Pós-Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Porto - Portugal; Doutora em Educação na linha Educação e Linguagem (UFAL); Mestra em Educação na linha Educação e Linguagem (UFAL); Especialista em Avaliação Educacional de Língua Portuguesa (UFPE), Especialista em Conteúdos Programáticos de Língua Portuguesa (UPE); Licenciada em Pedagogia (UPE) e Licenciada em Letras pela Autarquia de Ensino Superior de Arcoverde (AESA). Professora Associada do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, atuando nos cursos de graduação e de pós-graduação. Professora dos quadros permanentes dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e de Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM). Avaliadora ad hoc de Cursos Superiores (BASIs/INEP/MEC). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Didáticas de Leitura, da Literatura e da Escrita (GELLITE). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação e Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Alfabetização e Letramento; Leitura, escrita e multiletramentos; Formação de Professores Alfabetizadores. Ganhadora do Prêmio Qualidade na Educação Infantil, MEC-Fundação ORSA, 2000. Professora da Educação Infantil pela Secretaria de Educação de Arcoverde-PE (1999 2008). Coordenadora Geral do curso Leitura e Escrita na Educação Infantil - LEEI/Alagoas (2024-2025).

References

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Published

2025-05-08