Growing up as children of Brazilians immigrants in the United States of America
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e73459Abstract
The theme of this article is the children of Brazilians immigrants in the context of the “new second generation” of immigrants in the USA today. Based mainly on a set of in-depth interviews conducted with the children of Brazilians immigrants, the article reflects the analysis of this empirical material from the dialogue with studies that deal with the more general reality of the children of immigrants in the contemporary United States. Notably the studies of Alejandro Portes and Ruben Rumbaut and Marcelo and Carola Suárez-Orozco. The analyzes and dialogues carried out are developed around three important issues in the trajectory of the children of Brazilians immigrants in the United States: the social and life trajectory of these children of immigrants; their school experiences in the USA; and the places and roles of their parents in their experiences of growing up as children of Brazilians immigrants in the United States of America. At the conclusion, the article proposes that: (1) being "children of immigrants” in the USA today is an important social space from which many children lives their childhood within this society; (2) this is a social space whose characteristics provide to these children forms of agency of their social lives that are precisely linked to the condition of being “children of immigrants”.
References
ASSIS, Gláucia de O.; IHÁ, Natalia C. A escolarização dos jovens migrantes brasileiros: problemas e perspectivas. Imaginário – USP, SP, v. 13, n. 14, p. 357-378, 2007.
BALIBAR, Étienne. Historical Dilemmas of Democracy and Their Contemporary Relevance for Citizenship. Rethinking Marxism, Association for Economic and Social Analysis, v. 20, n. 4, p. 522-538, 2008.
DELEUZE, Gilles. O que as crianças dizem? In: DELEUZE, Gilles (Org.), Crítica e Clínica. Rio de Janeiro: Ed. 34 Letras, p. 73-79. 1997.
MARGOLIS, Maxine. Little Brazil: An Ethnography of Brazilian Immigrants in New York City. Princeton: Princeton University Press, 1994.
MARGOLIS, Maxine. Goodbye, Brazil: emigrantes brasileiros no mundo. São Paulo: Contexto, 2013.
MARTES, Ana Cristina Braga. New Immigrants, New Land - A study of Brazilians in Massachusetts. Gainesville: University Press of Florida, 2011.
MEZZADRA, Sandro. Confini, migrazioni, cittadinanza. PAPERS, Revista de Sociologia. Barcelona. v. 85, p. 31-41, 2007.
OLIVEIRA, Glaucia de; MERIZ, Gisele; IHÁ, Natália C. A segunda geração de emigrantes brasileiros rumo aos Estados Unidos: Problemas e Perspectivas. Revista PerCursos, Florianópolis, SC, v. 7, n. 2, 2006.
PADILLA, Beatriz; ORTIZ, Alejandra. Construção das identidades de jovens de origem imigrante em Europa: resultados de um projeto europeu. REMHU, Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana. Brasília, v. 22, n. 42, p. 133-158, jun. 2014.
PORTES, Alejandro, RUMBAUT, Rubén G. Legacies: The Story of the Immigrant Second Generation. University of California Press/Russell Sage Foundation, 2001.
PORTES, Alejandro, RUMBAUT, Rubén B. Imigrant America: a Portrait. Oakland (CA): University of California Press, 2014.
PROUT, Alan. Reconsiderando a Nova Sociologia da Infância. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, SP, v. 40, n. 141, p. 729–750, 2010.
QVORTRUP, Jens. A Infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 36, n. 2, p. 631-643, maio/ago. 2010.
QVORTRUP, Jens. Apresentação Nove teses sobre a “infância como um fenômeno social”. Pro-Posições, Campinas, SP, v.1, n. 64, p. 199-211, 2011.
RUMBAUT, Rubén G., PORTES, Alejandro. Ethnicities: Children of Immigrants in America. University of California Press/Russell Sage Foundation, 2001.
SALES, Teresa. Brasileiros Longe de Casa. São Paulo: Ed. Cortez, 1999.
SALES, Teresa, LOUREIRO, Márcia. Imigrantes brasileiros adolescentes e de segunda geração em Massachusetts, EUA. Revista Brasileira de Estudos de População, Campinas, v. 21, n. 2, p.217-239, jul-dez. 2004.
SUÁREZ-OROZCO, Marcelo, SUÁREZ-OROZCO, Carola. Children of Immigration. Harvard University Press, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
