The pedagogical guidelines in the integrated system from 0 to 6 years and the continuity of the educational path: new Italian experiences
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e94743Keywords:
Early childhood education, Italy, Integrated system, Daycare center, PreschoolAbstract
This article aims to present the general conceptions of the document named "Pedagogical guidelines for the integrated system zero to six", which is delimiting a new scenario in the educational context of Italy. The Pedagogical Guidelines appeared due to the approval by the Decree 65/2017 of the Integrated system zero to six years which include the age group from 0 to 3 years in the educational system, in addition to integrating it to the stage from 3 to 6 years. The work is based on the qualitative approach and uses documentary and bibliographic analysis on the subject. Aspects of the pedagogies of Italian childhoods and the premises of the document are presented with the six axes on which it is structured: children's rights, formative ecosystem, centrality of children, curriculum and planning, professionalism and governance guarantees. It is concluded that the document seeks to give a national reference for early childhood education in Italy and can become an interesting non-fragmented experience of early childhood education.
References
ALBERTI, Alberto. Apresentação. In: CIARI, Bruno. As novas técnicas didácticas. Temas pedagógicos. 2 ed. Editorial Estampa, Lisboa, 1997.
BONDIOLI, Anna. Em direção a um serviço para a faixa etária de 0 a 6 anos: uma experiência de continuidade. In.: BONDIOLI, Anna; MANTOVANI, Susanna (orgs). Manual de educação infantil. De 0 a 3 anos. Uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
CIARI, Bruno. As novas técnicas didácticas. Temas pedagógicos. 2 ed. Editorial Estampa, Lisboa, 1997.
CORRADI, Anna P.; MANINI, Milena; MARCHESI, Franca; VASSURI, Paola. Da scuola materna a scuola dell’infanzia. Scuola e società all’origine del cambiamento. In: CAMPIONI, Lorenzo; MARCHESI, Franca (Orgs.). La strada maestra. Tracce di storia delle scuole comunali dell’infanzia nei comuni capoluogo dell’Emilia-Romagna. Zeroseiup, Bologna, 2018.
CERINI, Giancarlo. Linee pedagogiche per il sistema integrato zerosei. Scuola 7. Disponível em: https://www.scuola7.it/2021/217/linee-pedagogiche-per-il-sistema-integrato-zerosei/. Acesso em 07 de maio 2023.
DEI, Marcello. La scuola in Italia. Bologna: Il Mulino. Edizione e-book, 2012.
FARIA, Ana Lucia. G. Loris Malaguzzi e os direitos das crianças pequenas. In: OLIVEIRA, FORMOSINHO, Julia; KISHIMOTO, Tizuko. PINAZZA; Mônica Appezzato (Orgs.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
GANDINI, Lella. História, ideias e princípios básicos: uma entrevista com Loris Malaguzzi. In: EDWARDS, Carolyn.; GANDINI, Lella.; FORMAN, George. As cem linguagens da criança. A experiência de Reggio Emilia em transformação. Volume 2. Porto Alegre: Penso, 2016.
GARDNER, Howard. Prefácio. Perspectivas complementares sobre Reggio Emilia. In: EDWARDS, Carolyn.; GANDINI, Lella.; FORMAN, George (Orgs.). As cem linguagens da Criança. A abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Volume 1. Porto. Alegre: Penso, 2016.
KUHLMANN JUNIOR, Moysés. Infância e Educação infantil: uma Abordagem Histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.
INFANTINO, Agnese. Definindo uma estrutura para 0 a 6 anos de idade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 174, p. 36-50, out./dez. 2019.
INFANTINO, Agnese. As crianças também aprendem: o papel educativo das pessoas adultas na educação infantil. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022.
ITÁLIA. Lei nº 1.044 de 06 de dezembro de 1971. Piano quinquennale per l'istituzione di asili-nido comunali con il concorso dell’Stato. Gazzetta Ufficiale. Disponível em: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/1971/12/15/071U1044/sg. Acesso em: 05 set. 2020.
ITÁLIA. Lei nº 107, de 13 de julho de 2015. Riforma del sistema nazionale di istruzione e formazione e delega per il riordino delle disposizioni legislative vigenti. Gazzetta Ufficiale. Disponível em: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2015/07/15/15G00
/sg Acesso em: 08 ago. 2020.
ITÁLIA. Decreto nº 65 de 13 de abril de 2017 Istituzione del sistema integrato di educazione e di istruzione dalla nascita sino a sei anni. Gazzetta Ufficiale. 2017. Disponível em http://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2017/05/16/17G00073/sg. Acesso em: 05 mai. 2018.
ITÁLIA. Ministerio dell’istruzione, dell’universtià e della ricerca. Sistema educativo di istruzione e di formazione (2021b). Disponível em: https://www.miur.gov.it/web/guest/sistema-educativo-di-istruzione-e-formazione Acesso em: 27 mar. 2021.
LABONIA, Antonia. Per i prossimi 40 anni. Le sfide per il prossimo futuro. ZeroseiUp. Disponível em: https://www.zeroseiup.eu/per-i-prossimi-40-anni/.
Acesso em 21 maio 2023.
MANTOVANI, Susanna. Incontri, confronti, dissensi, nostalgie (con una postilla). In: PLANILLO, Alfredo H. (org.). Loris Malaguzzi. Una biografia pedagogica. 2 ed. Edizioni Junior, Italia, 2020.
MINISTERO DELL'ISTRUZIONE E DEL MERITO (MIUR). Decreto Ministeriale nº 334, 22 de novembro de 2021. Adoção das Linee pedagogiche per il sistema integrato zerosei. Disponível em: https://www.miur.gov.it/-/decreto-ministeriale-n-334-del-22-novembre-2021. Acesso em 25 abr. 2023.
MINISTERO DELL'ISTRUZIONE E DEL MERITO (MIUR). Sistema integrato “zerosei". Notizie. Disponível em: https://istruzioneveneto.gov.it/istruzione/sistema-integrato-zerosei/. Acesso em 25 abr. 2023.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia; KISHIMOTO, Tizuko. PINAZZA, Monica Appezzato (Org.s). A. Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
PLANILLO, Alfredo H. Loris Malaguzzi. Una biografia pedagogica. 2 ed. Edizioni Junior, Italia, 2020.
PROUT, Alan. Participação, políticas e as condições da infância em mudanças. In.: MULLER, Fernanda (orga.). Infância em perspectiva: pesquisas e instituições. São Paulo: Cortez, 2010.
QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, nº 2, p. 631-643, mai.ago., 2010.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e prender. 6 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. A Pedagogia e a Educação Infantil. Revista brasileira de educação, nº 16, Jan/Fev/Mar/Abr, 2001.
ROSEMBERG, Fúlvia; MARIANO, Carmem Lúcia S. A Convenção Internacional sobre os direitos da criança: debates e tensões. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 141, p. 693-728, set./dez. 2010
SARMENTO, Manuel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELOS, Vera Maria Ramos; SARMENTO, Manuel Jacinto. (Orgs.). Infância (in)visível. Araraquara, São Paulo: Junqueira & Marin, 2007.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas. In.: MARTINS FILHO, Altino Jose; PRADO, Patricia Dias (orgs). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
SOUZA, Gizele. Observar as infâncias: caminhos investigativos. In.: FREITAS, Marcos César. (org). Desigualdade social e diversidade cultural na infância e na juventude. São Paulo: Cortez, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
