The big and wonderful book of the families: reflections about Childhood and different contemporary familiar arrangements
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e98940Keywords:
Education, Literature, Childhood, Family, ContemporaneityAbstract
This essay aims to reflect on the literary work of Mary Hoffman and her contributions to the process of comprehension of the different familiar arrangements formed in contemporaneity. The reflections came from activities related to the Post graduate Program - Masters on Education by the State University of Londrina and the participation in the Group of Studies and Research in Education, Childhood, and Critical Theory of the mentioned university. The methodology is a bibliographic study and literary analysis through the threshold of contemporary authors that dialogue with this involving themes. Therefore, educational work is relevant and starts in the primary responsibility of the family on guide and explains to the child about the familiar reality lived, and then to the school and teaching work involved by the commitment with the education of the human child at the bias of the ampliation of the view about the familiar arrangements formed in contemporary society.
References
ADORNO, Theodor. W.; HORKHEIMER, Max. Temas básicos de Sociologia. Trad. Álvaro Cabral. São Paulo: Cultrix, 1973.
CANDIDO, Antônio. Literatura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1967.
GROS, Frederic. Nós aceitamos o inaceitável. In. GROS, Frédéric. Desobedecer. Trad. Célia Euvaldo. São Paulo: Ubu Editora, 2018. (p.9-18).
HINTZ, Helena Centeno. Novos tempos, novas famílias? Da modernidade à pós-modernidade. Pensando famílias, p. 8-19, 2001.
HOBSBAWM, Eric. Revolução Cultural. In: Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
HOFFMAN, Mary. O grande e Maravilhoso Livro das Famílias. São Paulo: Edições SM, 2010.
KETZER, Solange. A criança, a produção cultural e a escola. In: JACOBY, Sissa. A criança e a produção cultural: do brinquedo à literatura. Porto Alegre, Mercado Aberto, 2003. p. 11-27.
KRAMER, Sonia; LEITE, Maria Isabel Pereira (orgs). Infância: Fios e desafios da pesquisa. 7. ed. São Paulo: Papirus, 2003.
LEITE FILHO, Aristeo. Proposições para uma educação infantil cidadã. In: GARCIA, Regina Leite; LEITE FILHO, Aristeo. (Org.). Em defesa da educação infantil. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p.29-58.
LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. Rio de Janeiro, Rocco, 1998. 1ª ed.
MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda. Ramalho. A dimensão afetiva e o processo ensino-aprendizagem. In: Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. São Paulo: Loyola, 2007. p. 15-24
MARCUSE, Herbert. Algumas implicações sociais da tecnologia moderna. Praga – Revista de Estudos Marxistas, São Paulo, n. 1, p. 113-140, 1997.
MARTINS, Edna; SZYMANSKI, Heloisa. Brincando de casinha: o significado de família para as crianças institucionalizadas. Estudos de Psicologia, Natal, v.9, n. 1, 2004. p. 177-187.
MELLO, Suely. Amaral. Infância e Humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva (Florianópolis), v. 25, p. 83-104, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1630/1371. Acesso em: 06 jan 2024.
MORENO, Gilmara Lupion. A relação professor-escola-família na educação da criança de 4 a 6 anos: estudo de caso em duas instituições de ensino da cidade de Londrina. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
MORENO, Gilmara Lupion. Histórias infantis e adoção: por uma cultura adotiva na escola. In: JORNADA DE DIDÁTICA, 4.; SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CEMAD, 3., 2017, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2017. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica/pages/2017---anais-da-iv-jornada-de-didatica-docencia-na-contemporaneidade-e-iii-seminario-de-pesquisa-do-cemad.php. Acesso em: 22 dez.2024.
MURRAY, Roseana. Receita de acordar palavras. São Paulo: FTD, 1999.
OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de. A lógica do consumo na sociedade contemporânea e sua influência na mediação do professor no processo de formação do pensamento infantil. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2011. Disponível em: http://old.ppe.uem.br/teses/2011/2011%20-%20Marta%20Regina%20Furlan.pdf. Acesso em: 03 mar. 2024.
OLIVEIRA JUNIOR, Isaias Batista de; MORAES, Dirce Aparecida Foletto; COIMBRA, Renata Maria. Família Margarina?: As Estereotipias De Famílias Na Indústria Cultural e a Des/Re/Construção De Conceitos Docentes. Revista Histedbr On-Line, V. 15, P. 1-362-362, 2015.
PERROTTI, Edmir. O texto sedutor na literatura infantil. São Paulo: Ícone, 1986.
SARMENTO, Manuel Jacinto; MARCHI, Rita de Cássia. Radicalização da infância na segunda modernidade: Para uma Sociologia da Infância. São Paulo, 2019. Disponível em: https://journals.openedition.org/configuracoes/498. Acesso em: 05 mar. 2024.
SILVA, Greice Ferreira; ARENA, Dagoberto Buim. O pequeno leitor e o processo de mediação de leitura literária. Álabe, Spain, n. 6, p. 1-14, dez. 2011. Disponível em: http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/105. Acesso em: 22 jan. 2024.
SILVA, Janaina. Cassiano; HAI, Alessandra. Arce. O Impacto das concepções de desenvolvimento infantil nas práticas pedagógicas em salas de aula para crianças menores de três anos. Perspectiva, v. 30, p. 1099-1123, 2012.
WALLON, Henri. Psicologia e educação da criança. Lisboa: Veja, 1979.
WALLON, Henri. As origens do caráter na criança. São Paulo, Nova Alexandria, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
