Class assistants and the construction of the professional “no place” in child education classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e99444

Keywords:

Child education, “No place” professional., Class helper, “No place” professional

Abstract

The division between class assistants and teachers in Early Childhood Education takes place in professional aspects, and reinforces the separation of the caring-educating binomial. Thus, the objective was to identify and analyze which aspects influence the construction of the professional “non-place” of kindergarten class assistants. In this way, it was possible to perceive that the “non-place” is constituted in the occupation of the auxiliary function due to the search for stability and the lack of a definition of what constitutes such a function, in addition to the difficulty of building a collective identity, which makes it impossible to constitution and social recognition of the category. Finally, the construction of the professional “non-place” of the assistant reaffirms the place of teachers in this stage of education and highlights the need to overcome the social division of labor between caregivers and educators.

Author Biographies

Livia Karen Figueredo de Jesus, Federal University of Bahia

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, no Centro de Formação de Professores - CFP. Ex-bolsista do Programa Institucional de Bolsa e Iniciação à Docência - PIBID, no subprojeto Organização do Trabalho Pedagógico Educação Infantil e Classes Multisseriadas. Especialista em Educação Infantil pela Faveni. Mestre em Educação pelo PPGE da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Doutoranda em Educação pelo PPGE da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Didática e Ludicidade (GEPEL).

Lucia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (PPGEDU/UFBA) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEd/UESB); Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos/UESB e Docência, Currículo e Formação/UFRB. Endereço eletrônico: lucia.trindade@uesb.edu.br Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3655-9124

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Published

2024-12-18