Intercultural Pedagogy: theoretical and methodological discussions in Italy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e70841

Abstract

The book Teori e metodi di pedagogia interculturale, from author Mariangela Giusti, aiming mainly to primary education teachers and graduation students being a "manual" of how to build an intercultural education and relevant points to this process. Through the reading we are alerted by the author about the distancing between practice and theory thus she presents methodological and didadic- educational ways, which offers us nourishment to think about the intercultural movement concept.

Author Biography

Flavio Santiago, UNICAMP

Pedagogo (UFSCAR, 2011), licenciando em Geografia (FU), especialista em Administração Escolar, Supervisão e Orientação (UNIMAIS, 2021), mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2014) e doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2019), durante o doutoramento realizou estágio na Università degli Studi di Milano- Bicocca. Atualmente é pós-doutorando da Universidade de São Paulo junto ao Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação - USP. Atualmente também é tutor a distância do Instituto Federal de Pernambuco, no curso de pós-graduação lato sensu em Docência para Educação Profissional e Tecnológica. Pesquisa sobre: pedagogia da infância, relações raciais e de gênero, migrações internacionais e educação das relações étnico-raciais na educação básica.

References

GIUSTI, Mariangela. Teorie e metodi di pedagogia interculturale. Bari-Roma: Editori Laterza, 2017.

WALSH, Catherine. Interculturalidad Crítica/Pedagogia decolonial. In: Memórias del Seminário Internacional "Diversidad, Interculturalidad y Construcción de Ciudad", Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional 17-19 de abril de 2007.

Published

2021-03-12