The strategic capability of a shoe company from Brazil: the Olympikus case

Authors

  • Juliana Suzin Calçados Azaléia S/A
  • Claudio Reis Gonçalo UNISINOS - São Leopoldo - RS
  • Yeda Swirski de Souza UNISINOS - São Leopoldo - RS

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

The main objective in this article is to analyze how the opportunities and resources are identified and mobilized to assure conditions to a traditional industry to compete through innovation. In this study decisions and actions associated to enterprising and innovations are analyzed in the context of the traditional Brazilian Industry. In this context, the global production chains are evaluated, in particular, the behavior and performance of the Brazilian Shoe Industry. The study of one case of the shoe industry provides the empiric base to discuss the questions proposed. The analysis of one line from articles produced by Calçados Azaléia, one of the biggest shoe factories in Brazil, is made. The evidences are based on interviews proposed to the executives of the company in the years of 2005 and 2006 where secondary data helps to analyze the subject, shoe business sector and the company. The conclusion is that the case takes a ‘revolutionary’ perspective of competitiveness, through the launching of one product that allies technology, quality and design, assuming a new level on administrative innovation and a new strategic position at the dynamic value chain.

Author Biographies

Juliana Suzin, Calçados Azaléia S/A

possui graduação em Administração - Habilitação Comércio Exterior pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2002) e especialização em MBA em gestão de Negócios - Ênfase Estratégia e Co pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005) . Atualmente é Account Pleno da Calçados Azaléia S/A. Tem experiência na área de Administração , com ênfase em Administração de Empresas.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Claudio Reis Gonçalo, UNISINOS - São Leopoldo - RS

Possui doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994) e graduação em Engenharia Elétrica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1979). Atua como Pesquisador visitante na Monash University / Melbourne/Austrália desde 2002. Atualmente é professor pesquisador da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, do Programa de Pós-Graduação em Administração. Foi Gerente de Pesquisa na pós-graduação da UNISINOS, atuando na Reitoria no período de 2006/2007. Foco de pesquisa em Gestao do Conhecimento Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão do conhecimento e administracao estratégica com ênfase em servicos.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Yeda Swirski de Souza, UNISINOS - São Leopoldo - RS

Possui graduação em Psicologia pela UFRGS (1981), Mestrado em Administração - Programa de Pós Graduação em Administração da UFRGS (1992) e Doutorado em Psicologia pela PUC/RS (1999). Atualmente é professora adjunta da Universidade do Vale do Rio dos Sinos e atua em docência e pesquisa junto ao Programa de Pós Graduação em Administração dessa Universidade. Tem experiência nas áreas de Psicologia e Administração, com ênfase em Comportamenteo Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem e produção de sentido nas organizações, aprendizagem organizacional, relações interorganizacionais e processos de internacionalização de MPEs.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2007-05-12

How to Cite

Suzin, J., Gonçalo, C. R., & Souza, Y. S. de. (2007). The strategic capability of a shoe company from Brazil: the Olympikus case. Revista De Ciências Da Administração, 9(18), 105–122. https://doi.org/10.5007/%x

Issue

Section

Articles