Managerial Learning in the Contemporary Transformations Context in the World of Work

Authors

  • Lisiane Closs Escola de Administração - UFRGS
  • Claudia Simone Antonello Escola de Administração - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2014v16n39p149

Abstract

The objective of the research is to deepen understanding of how learning processes of managers occurred throughout their lives, highlighting the learning arising from major changes perceived in the contemporary context, using the life history method. The results show that different learning processes of managers, inserted in a context with similar social expectations, relate to their life stages and career development as well as to their lived experiences and changes. There was also new management learning arising from contemporary transformations, demonstrating some deficiencies regarding human qualities such as interpersonal relationships, ability to work collectively, intuition, communication and emotional stability, which require constant self-criticism and learning and which were not contemplated by management education.

Author Biographies

Lisiane Closs, Escola de Administração - UFRGS

Graduada em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990), Mestre e Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Pós-Doutorado realizado no Programa de Pós-Graduação em Administração da PUCRS. Atualmente é professora Adjunta da Escola de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui experiência profissional em gestão de empresas nas áreas de Marketing e de Recursos Humanos. Entre os temas abordados em publicações nacionais e internacionais estão: aprendizagem, competências, ensino-aprendizagem em Administração, gestão da inovação e transferência de tecnologia universidade-empresa.

Claudia Simone Antonello, Escola de Administração - UFRGS

Bolsista Produtividade Cnpq. Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Administração e na Escola de Adminstração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Administração com ênfase em Aprendizagem nas Organizações. Como pesquisadora atua principalmente nos seguintes temas: aprendizagem e conhecimento organizacional, gestão e produção cultural, formação e pesquisa em administração, gestão e desenvolvimento de pessoas. Pesquisadora colaboradora do NUPES/UPM. Possui publicações nacionais e internacionais acerca do tema Aprendizagem Organizacional e é organizadora do livros Novos Horizontes da Gestão: Competências e Aprendizagem Organizacional (2005) e Aprendizagem Organizacional no Brasil (2011) pela Artmed/Bookman.

Published

2014-08-15

How to Cite

Closs, L., & Antonello, C. S. (2014). Managerial Learning in the Contemporary Transformations Context in the World of Work. Revista De Ciências Da Administração, 149–163. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2014v16n39p149

Issue

Section

Articles