Adoption of Scientific Methods as a Methodological Component and its Explicitation in the Dissertations of a Graduate Program in Administration Between 2010 and 2014

Authors

  • Ruy Tadeu Mambrini Ribas Universidade Federal de Santa Catarina
  • Luis Carlos Cancellier de Olivo Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2016v18n44p81

Abstract

This study seeks to highlight the importance of adopting certain methodological components to make an intellectual production truly scientific. Therefore, it briefly discusses the main “schools” of methodology – namely, inductive, deductive, hypothetical-deductive and dialectical – to then seek the thesis of one Graduate Program in Administration for statements – by the authors – about the adoption of one of these methods as paradigm for conducting the academic exhibition held. The research does not review the adequacy of the methodological choices nor the correct application of the methodos, but only the statement of methodological option or choice itself. It is a descriptive research, as to the purposes, and classified as to the means, as a case study. Analyzed all essays submitted between the years 2010 and 2014 it was possible to perceive the low adherence rate of the theses to specifically one of the scientific methods. In other words, the authors did not make explicit throughout their work if they defined (and thus followed) any methodological paths whatsoever.

Author Biographies

Ruy Tadeu Mambrini Ribas, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestrando em Administração Universitária pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), é graduado em Direito pela mesma instituição (2014), onde também atua como Assistente em Administração. 

Luis Carlos Cancellier de Olivo, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Direito (1998), mestrado em Direito (2001) e doutorado em Direito(2003), todos pela Universidade Federal de Santa Catarina. É especialista em Gestão Universitária(UFSC, 2000) e Direito Tributário (CESUSC, 2002).É professor em regime de Dedicação Exclusiva, Associado II da UFSC. Ministra as disciplinas de Direito Administrativo II no curso de graduação e Seminário de Direito e Literatura na pós-graduação(PPGD). É professor de Direito Administrativo e Instituiçoes de Direito Público da Universidade Aberta do Brasil(UAB), desde 2006. É professor de Direito Público e Administrativo no Programa de Pós-Graduaçao em Administração Universitária da UFSC(PPGAU). Membro do Conselho Editorial da EdUFSC( 2009 a 2013). Chefiou o Departamento de Direito da UFSC (2009-2011) e presidiu a Fundação José Arthur Boiteux no período 2009-2010(www.funjab.ufsc.br). Diretor do Centro de Ciências Jurídicas da Universidade Federal de Santa Catarina (2012/).


Published

2016-04-25

How to Cite

Ribas, R. T. M., & de Olivo, L. C. C. (2016). Adoption of Scientific Methods as a Methodological Component and its Explicitation in the Dissertations of a Graduate Program in Administration Between 2010 and 2014. Journal of Administration Science, 1(1), 81–90. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2016v18n44p81

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)