Characterization of Information Technology Capabilities: case study in an institution of higher education

Authors

  • Josué Vitor de Medeiros Júnior Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Manoel Veras de Sousa Neto Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Miguel Eduardo Moreno Anez Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2018v20n50p76

Abstract

Information Technology capabilities are organizational skills that enable the IT function deliver value to activities of an organization. This article aims to identify the IT capabilities created by an institution of higher education during the design, development, implementation and dissemination of its integrated systems management between 2004 and 2014. This integrated system is currently being implemented in more than 30 institutions of direct and indirect administration of the federal government through technology transfer cooperation agreements. It was adopted as research strategy case study and semi-structured interviews, mainly with IT members of the university. As a result, the following relevant capabilities for this trajectory were identified: the technical capability or organizational ability  to develop improvements and corrections in the systems; internal relationship capability, organizational skills to support the effective use of the systems by other organizational units of the institution; and external cooperation capability, organizational ability to transfer technological knowledge and business to the cooperative institutions. These were identified from the IT capabilities and characteristics of organizational capabilities found in literature, resulting in contributions to the advancement of capabilities definitions. It is hoped that future research can take this work as reference to identify strategically relevant capabilities in their organizational contexts and explore how these IT capabilities are built over time in organizations.

Author Biographies

Josué Vitor de Medeiros Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduado em Ciências da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1999), mestre em Administração (UFRN, 2004) e doutor em Administração (UFRN, 2014). Sócio, gestor comercial, de projetos e consultor de TI em uma empresa de Gestão e Terceirização de Documentos entre 2001 e 2008. Atualmente, professor efetivo da UFRN (desde 2009) responsável pela Secretaria de Gestão de Projetos (desde 2016). Experiência profissional e interesse de pesquisa nas áreas de Gestão de Processos (BPM), Gestão de Projetos, Estratégia (recursos e capacidades) e Dinâmica de Sistemas.

Manoel Veras de Sousa Neto, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo - USP (2001), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1985) e graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (1983) . É professor associado IV da UFRN atuando na área de Administração, com ênfase em Tecnologia da Informação. Faz parte do grupo de pesquisa registrado no CNPQ : Gestão de Sistemas e Tecnologias de Informação Coordena a especialização em em Gestão da Tecnologia da Informação na UFRN. É autor de cerca de cem artigos acadêmicos e de vários livros na área de Tecnologia da Informação e Gerenciamento de Projetos com foco em Capacitação Profissional. É assessor técnico da secretaria de gestão de projetos da UFRN. Faz parte do conselho de desenvolvimento acadêmico do Instituto Metrópole Digital (IMD) da UFRN. É o atual coordenador do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) [CAPES 5] da UFRN. Possui experiência no setor privado e no setor público.

Miguel Eduardo Moreno Anez, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

CONCLUIU SEU ESTAGIO PÓS DOUTORAL EM ADMINISTRAÇÃO INTERNACIONAL NO CENTRO D''ETUDES EM ADMINISTRATION INTERNACIONALE DA ÈCOLE DES HAUTES ÈTUDES COMMERCILES (HEC), Affiliee à I?Universite de Montréal, (Canadá), EM 2001. CONCLUIO O CURSO DE DOUTORADO EM ADMINISTRACAO DE EMPRESAS PELA ESCOLA DE ADMINISTRACAO DE EMPRESAS DE SAO PAULO EM 1994. COORDENADOR DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO DA UFRN. PROFESSOR TITULAR DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. PUBLICOU 46 TRABALHOS EM ANAIS DE EVENTOS. POSSUI 7 ITENS DE PRODUCAO TECNICA. PARTICIPOU DE 6 EVENTOS NO EXTERIOR E 14 NO BRASIL. ORIENTOU 6 DISSERTACOES DE MESTRADO E CO-ORIENTOU 4, ALEM DE TER ORIENTADO 5 TRABALHOS DE INICIACAO CIENTIFICA E 4 TRABALHOS DE CONCLUSAO DE CURSO NA AREA DE ADMINISTRACAO. RECEBEU 1 PREMIO E/OU HOMENAGEM. ATUA NA AREA DE ADMINISTRACAO, COM ENFASE EM NEGOCIOS INTERNACIONAIS. EM SUAS ATIVIDADES PROFISSIONAIS INTERAGIU COM 53 COLABORADORES EM CO-AUTORIAS DE TRABALHOS CIENTIFICOS. EM SEU CURRICULO LATTES OS TERMOS MAIS FREQUENTES NA CONTEXTUALIZACAO DA PRODUCAO CIENTIFICA, TECNOLOGICA E ARTISTICO-CULTURAL SAO: RECURSOS HUMANOS, TRABALHO, ADMINISTRACAO PUBLICA, CRISE DO EMREGO, CULTURA ORGANIZACIONAL, FORMACAO PROFESSIONAL, GESTAO DE MUDANCA, INOVACOES TECNOLOGIACAS e ADMINSTACAO PUBLICA BOLIVIANA.

Published

2018-04-30

How to Cite

Medeiros Júnior, J. V. de, Sousa Neto, M. V. de, & Anez, M. E. M. (2018). Characterization of Information Technology Capabilities: case study in an institution of higher education. Journal of Administration Science, 20(50), 76–92. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2018v20n50p76

Issue

Section

Articles