Higher education in Latin American: the necessary converge

Authors

  • Rodolfo Joaquim Pinto da Luz UFSC - Florianópolis - SC
  • Pedro Antônio de Melo UFSC - Florianópolis - SC
  • Gilberto Vieira Ângelo UFSC - Florianópolis - SC

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

This paper investigates the current status of higher education and its reflection upon economic and social policies in Latin American countries. The university, as one of the most important social institutions – due to its plurality of ideas, creativity and dynamic nature – produces scientific and technological research which transforms society. The present paper identifies the main evaluation and accreditation systems in the region and points out the necessity to converge Latin American education systems, aiming at strengthening and increasing competition in the region economy, taking as an example what has been happening in Europe with the signing of the Bologna Agreement, which in turn has created a common European higher education Space. To achieve this, it is necessary to encourage scientific and cultural exchange programs, review evaluation and accreditation systems and discuss curricula that allow for academic and professional mobility between Latin American countries.

Author Biographies

Rodolfo Joaquim Pinto da Luz, UFSC - Florianópolis - SC

Possui especialização em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (1973) . Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direito Público.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Pedro Antônio de Melo, UFSC - Florianópolis - SC

Possui graduação em Letras - Português e Literatura Brasileira (1989), Especialização em Recursos Humanos (1992); mestrado em Administração (1998) e doutorado em Engenharia de Produção e Sistemas, pela UFSC (2002). É professor do Curso de Pós-Graduação em Administração - CPGA; Coordenador da área de Gestão Universitária; Vice-Diretor do Instituto de Pesquisas e Estudos em Administração Universitária - INPEAU; técnico em educação superior da UFSC, professor titular e coordenador de estágios do Instituto de Educação Superior da Grande Florianópolis - IES.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Gilberto Vieira Ângelo, UFSC - Florianópolis - SC

Professor do Colégio de Aplicação da UFSC; Ex-Pró-Reitor de Assuntos Estudantis da UFSC; Ex-chefe de Gabinete do Reitor da UFSC; Conselheiro do Conselho Municipal de Educação de Florianópolis.

Published

2005-01-01

How to Cite

Luz, R. J. P. da, Melo, P. A. de, & Ângelo, G. V. (2005). Higher education in Latin American: the necessary converge. Journal of Administration Science, 7(13), 31–48. https://doi.org/10.5007/%x

Issue

Section

Articles