Ethnomathematics and teaching proposals: analysis based on a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2025.e100191

Keywords:

Ethnomathematics, Basic Education, Teaching proposals

Abstract

This article aims to analyze teaching proposals adopting na Ethnomathematics approach in the classroom and its interactions with different cultural groups. A Systematic Literature Review was conducted, which resulted in 72 academic research studies. Using Discursive Textual Analysis, six final categories were identified: Ethnomathematics and development of human values; Ethnomathematics through cultural products; Ethnomathematics and the relationship between schooled and non-schooled knowledge; Ethnomathematics through work culture; Ethnomathematics as a teaching method for learning; Ethnomathematics as a research and teaching method. The analyzes showed that the authors, by encouraging students to recognize the different language games and the different uses of Mathematics in cultural contexts, create conditions to value knowledge and practices. Some productions show that research plays a central role, as students assume the role of researchers, are motivated to seek information, develop planning, reflection and collective and critical thinking.

Author Biographies

Scheila da Rosa Rocha Serafim, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui Especialização em Gestão Escolar pela Faculdade Educacional da Lapa (2022), Graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (2018), Especialização em Educação Matemática pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2004) e Graduação em Matemática (Licenciatura Plena) pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2002). Atualmente mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, da PUCRS e faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Etnomatemática (GEPEPUCRS).Tem experiência como Professora de Matemática em Nível Fundamental e Médio, experiência como Professora Orientadora deTecnologia Educacional em Nível Fundamental e Médio e experiência como Coordenadora Pedagógica na Secretaria Municipal de Educação de Criciúma. Atualmente é gestora da EMEB Judite Duarte de Oliveira, em Criciúma-SC, onde é professora efetiva na rede municipal.

Isabel Cristina Machado de Lara, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui Pós-Doutorado em Educação em Ciências e Matemática, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Fez seu Doutorado e Mestrado em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e é Licenciada em Matemática (UFRGS). Atualmente é professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação e professora adjunta da Escola Politécnica na PUCRS.Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Etnomatemática (GEPEPUCRS) e o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Discalculia do Desenvolvimento (GEPEDPUCRS).

References

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto.

Damázio Júnior, V. (2014). Genealogia e etnomatemática: uma aproximação em prol da insurreição dos saberes sujeitados. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 28(50), 1.155-1.171. https://www.scielo.br/j/bolema/a/spkmyWcP4jT3rpWycH7cyjt/?format=pdf

D'Ambrosio, U. (2005). Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação & Pesquisa, 31(1), 99-120. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100007

D'Ambrosio, U. (1989). Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates, SBEM, 2(2), 15-19. https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/td/article/view/2651

D'Ambrosio, U. (2019). O programa etnomatemática e a crise da civilização. Hipátia, 4(1), 16-25. https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/hipatia/article/view/1087

D'Ambrosio, U., & Rosa, M. (2016). Um diálogo com Ubiratan D’Ambrosio: uma conversa brasileira sobre etnomatemática. In F. A. Bandeira & P. G. F. Gonçalves (Orgs.), Etnomatemáticas pelo Brasil: aspectos teóricos, práticas matemáticas e práticas escolares (pp. 13-37). Curitiba, PR: Editora CRV.Ferreira, E. S. (2003). O que é Etnomatemática. Texto digital. http://www.ufrrj.br/leptrans/arquivos/etno

Herskovits, M. J. (1963). Antropologia Cultural. São Paulo: Mestre Jou.

Knijnik, G., Wanderer, F., Giongo, I. M., & Duarte, C. G. (2012). Etnomatemática em movimento. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Laplantine, F. (2007). Aprender antropologia. São Paulo: Brasiliense.

Lara, I. C. M. de. (2019). Formas de vida e jogos de linguagem: a etnomatemática como método de pesquisa e ensino. Com a Palavra, o Professor, 4(9), maio-ago. https://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/445

Monteiro, A. (2002). A etnomatemática em cenários de escolarização: alguns elementos de reflexão. Revista Reflexão e Ação, 10(1), 93-108.

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2013). Análise textual discursiva (2. ed.). Ijuí: Editora Unijuí.

Pickering, C., & Byrne, J. (2014). The benefitsofpublishingsystematicquantitativeliterature reviews for PhD candidates andotherearly-careerresearchers. HigherEducationResearch&Development, 33(3), 534-548. https://doi.org/10.1080/07294360.2013.841651

Rodrigues, L. L. (2004). A matemática ensinada na escola e a sua relação com o cotidiano. Universidade Católica de Brasília. https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/bitstream/10869/1551/1/Luciano%20Lima%20Rodrigues.pdf

Rosa, M., & Orey, D. C. (2005). Tendências atuais da etnomatemática como um programa: rumo à ação pedagógica. Zetetike, 13(1), jan./jun. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646982

Wittgenstein, L. (1999). Investigações filosóficas (J. C. Bruni, Trad.). São Paulo: Editora Nova Cultural Ltda.

Published

2025-05-15

Issue

Section

Articles