The history of science (distorted or absent) in textbooks: the content on the "Torricelli experiment" as a case study

Authors

  • Juliana M. Hidalgo Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Jardes Martins Alves Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Fábio de Abreu Souza Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Daniel de Medeiros Queiroz Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p101

Abstract

This paper presents research referring to History of Science in Brazilian school books. Particularly, our goal was to contribute to the understanding of the way elements related to the process of historical construction of the concept of atmospheric pressure appear in school books. This work discusses specifically the results from the analyses accomplished according to the following criteria: historiographical concerns, Brazilian educational documents, primary and secondary sources in History of Science related to the development of the concept of atmospheric pressure.  Some problems were noticed such as anachronism, pseudohistory, näive views regarding Nature of Science, the absence of explanations supported by past thinker and a (totally) decontextualized approach to Torricelli’s experiment.

Author Biographies

Juliana M. Hidalgo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É bacharel em Física pela UNICAMP, mestre em História da Ciência e doutora em Filosofia pela PUC-SP. Realizou estágios de pós-doutoramento na UNICAMP e na PUC-SP. Atua como docente no Departamento de Física Teórica e Experimental da UFRN. É professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática e no Programa de Pós-graduação em Ensino de Física, ambos na UFRN.

Jardes Martins Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É licenciado em Física pela UFRN e mestrando em Ensino de Física pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Física da UFRN.


Fábio de Abreu Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É licenciado em Física pela UFRN e mestrando em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da UFRN. Atua como professor na rede pública do Rio Grande do Norte.


Daniel de Medeiros Queiroz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É licenciado em Física pela UFRN e mestrando em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da UFRN. Atua como professor na rede pública do Rio Grande do Norte.


Published

2018-05-21

Issue

Section

Articles