Relational approach in teaching human physiology in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e93857

Keywords:

Physiological systems, Integration, Relational approach, Biology teaching

Abstract

In this work, we report a discussion about the teaching of human physiology in high school, as well as its tradition of focusing on structural aspects with little emphasis on the study of mechanisms and physiological phenomena. We discuss the consequences of conducting teaching in this manner for student development, presenting an alternative to teach human physiology in an approach that values all systems´ elements– components, mechanisms, and phenomena. The aim of the study was to map, through a documentary survey, the teaching of human physiology in Basic Education and to propose a systematic way to organize the teaching of contents from the relational approach perspective. We conducted a bibliographic survey on the subject in the field of Science Education. With this procedure, we identified gaps in the presented proposals and, based on this, established criteria for the development and organization of an approach with a relational perspective for a high school level. We argue in favor of offering an alternative to the usual teaching approach, aiming to overcome the fragmentation and memorization of content, in order to contribute to a systemic understanding of the functioning of the human body.

Author Biographies

Ana Paula Miranda Guimarães, Federal Institute of Bahia

Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA)/campus Camaçari. Possui Mestrado e Doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Bacharelado e Licenciatura em Ciências Biológicas pela mesma Universidade. É professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana (UFBA/UEFS). Possui interesse em pesquisa na área de Ensino de Ciências e Biologia. É uma das líderes do Laboratório de Metodologia e Pesquisa Mista em Ensino de Ciências (LAMPMEC) e por fim, é líder do grupo de pesquisa em Ensino de Ciências e Inovações Educacionais (ENCINE) vinculado ao Núcleo de Pesquisa em ensino de ciências (NUPEC) do IFBA.

Lídia Cabral Moreira, Federal University of Bahia

Graduada em licenciatura em Biologia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Mestre e Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana - UFBA/UEFS. Integrante do grupo de pesquisa Laboratório de Metodologia e Pesquisa Mista em Ensino de Ciências (LAMPMEC) - UFBA. Atualmente é professora de Biologia do Estado da Bahia.

Amanda Amantes, Federal University of Bahia

Professora associada do Instituto de Física da Universidade Federal da Bahia, departamento de Física do Estado Sólido. Licenciada em Física, Especialista em Ensino de Ciências, Mestre e Doutora em Educação, pela Universidade Federal de Minas Gerais. Realizou Pós-Doutorado em Neurociência na Universidad de Granada, Espanha, onde desenvolveu pesquisa sobre memória de trabalho e Carga Cognitiva. É uma das líderes do Laboratório de Metodologia e Pesquisa Mista em Ensino de Ciências (LAMPMEC) e desenvolve pesquisas interdisciplinares que envolvem ensino de ciências e neurociência, atuando também na formação de professores através de programas institucionais. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana (UFBA/UEFS).

References

ARAÚJO, L. A. L.; PAESI, R. A. Discutindo evolução biológica no ensino fundamental: uma estratégia didática sobre corpo humano. Revista experiências em ensino de ciências, v. 12, n. 7, 2017.

ASSARAF, B. O.; DODICK, J.; TRIPTO, J. High school students’ understanding of the human body system. ResSciEduc, v. 43, p. 33–56, 2013.

AULER, D.; MUENCHEN, C.; FORGIARINI, M.; GEHLEN, S.; GRIEBELER, A.; SANTINI, E. L; SCHENEIDER, C. V. Transporte particular x coletivo: Intervenção curricular pautada por interações entre Ciência-Tecnologia-Sociedade. Enseñanza de las ciencias, extra, p. 1-5, 2005.

CARVALHO, Í. N.; NUNES-NETO, N. F.; EL-HANI, C. N. Como selecionar conteúdos de biologia para o ensino médio? Revista de Educação, Ciências e Matemática. Duque de Caxias, v. 1, n. 1, p. 67-100, 2011.

CONRADO, D. M.; EL-HANI, C. N.; VIANA, B. F.; SCHNADELBACH, A. S.; NUNES-NETO, N. F. Ensino de biologia a partir de questões sociocientíficas: uma experiência com ingressantes em curso de licenciatura. Indagatio Didactica, v. 8, n. 1, p. 1132-1147, 2016. https://doi.org/10.34624/id.v8i1.14254

CONRADO, D. M.; NUNES-NETO, N. Questões sociocientíficas, fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018.

DINIZ, P. G. Z.; BARROS, M. D. M.; ARAÚJO-JORGE, T. C. Ensino de genética na educação básica: uma revisão sistemática sobre o tema. Revista ponto de vista, v. 12, n. 3, 2023.

FIRME, R. do N.; do AMARAL, E. M. R. Analisando a implementação de uma abordagem CTS na sala de aula de química. Ciência e Educação, v. 17, n. 2, p. 383-399, 2011.

GOEL, A.; GOMEZ, A.; GRUE, N.; MURDOCK, W.; RECKER, M.; GOVINDARAJ, T. Towards design learning environments I: Exploring how devices work. Intelligent Tutoring Systems, v. 1086, 1996.

HMELO-SILVER, C. E.; HOLTON, D.; KOLODNER, J. L. Designing to learn about complex systems. Journal of the Learning Sciences, v. 9, p. 247–298, 2000.

HMELO, C. E.; PFEFFER, M. G.; Comparing expert and novice understanding of a complex system from the perspective of structures, behaviors, and functions. Cognitive science, v. 28, n. 1, p. 127-138, 2004.

HMELO-SILVER, C. E.; AZEVEDO, R. Understanding complex systems: Some core challenges. Journal of the Learning Sciences, v. 15, p. 53–61, 2006.

MACEDO, E. Esse corpo das ciências é o meu? In: MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; SERRA, M.; AMORIM, A. C. Ensino de biologia: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: Eduff, 2005. Parte 4. p. 131-140

PÉREZ, L. F. M.; LOZANO, D. L. P. La emergencia de las cuestiones sociocientíficas en el enfoque CTSA. Góndola enseñ. aprendiz. cienc., v. 8, n. 1, p 23-35, 2013.

MORAES, V. R. A.; GUIZZETTI, R.; A. Percepções de alunos do terceiro ano do Ensino Médio sobre o corpo humano. Ciênc. Educ., 22, n. 1, p. 253-270, 2016.

PAIVA, A. S. Princípios de design para o ensino de biologia celular: pensamento crítico e ação sociopolítica inspirados no caso de Henrietta Lacks. Tese de Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências – Universidade Federal da Bahia, Instituto de Física, Bahia, Salvador, 2019.

REECE, J. B.; URRY, L. A.; CAIN, M. L.; WASSERMANN, S. A.; MINORSKY, P. V.; JACKSON, R. B. Biologia de Campbell. 10. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015.

RIBEIRO, P. R. C. Inscrevendo a sexualidade: Discursos e práticas de professoras das séries iniciais do ensino fundamental. Tese de doutorado – Programa de Pós-graduação em Ciências biológicas: Bioquímica, Instituto de Ciências básicas da saúde. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.

RODRIGUES, M. E.; JUSTINA, L. A. D.; MEGLHIORATTI, F. A. O conteúdo de sistemática e filogenética em livros didáticos do ensino médio. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. - Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 65-84, 2011.

ROSA, I. S. LANDIM, M. F. O enfoque CTSA no ensino de ecologia: concepções e práticas de professores do Ensino Médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 1, p. 263-289, 2018.

SANTOS, W. L. P. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, v. 1, p. 1-12, 2007.

SILVA, E. P. de Q. A invenção do corpo e seus abalos: diálogos com o ensino de Biologia. 2010. 201f. Tese de Doutorado em Educação - Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Uberlândia, 2010.

SILVERTHORN, D. U. Fisiologia humana: uma abordagem integrada. 4 ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.

SNAPIR, Z.; EBERBACH C.; BEN-ZVI-ASSARAF, O.; HMELO-SILVER, C.; TRIPTO, J. Characterising the development of the understanding of human body systems in high-school biology students – a longitudinal study. International Journal of Science Education, v. 39, n. 15, p. 1-36, 2017.

TRIPTO, J.; ASSARAF, O.; AMIT, M. Recurring patterns in the development of high school biology students’ system thinking over time. Instructional Science. v. 46, p. 639–680, 2018.

TRIPTO, J., BEN-ZVI ASSARAF, O., SNAPIR, Z.; AMIT, M. The ‘What is a system’ reflection interview as a knowledge integration activity for high school students’ understanding of complex systems in human biology. International Journal of Science Education, v. 38, n. 4, p. 564–595, 2016.

Published

2024-10-14

Issue

Section

Articles